De CEO van Panasonic Europe, Laurent Abadie, arriveert op het podium in stijl - en heel erg groen - in een Tesla. Een sexy sportwagen, maar dan wel een elektrische. En dus groen. Een statement om duidelijk te maken dat Panasonic intussen op de derde plaats prijkt in de hitparade van de groenste elektronicafabrikanten op deze planeet. In 2018 willen ze zelfs nummer één worden. En daar blijft het niet bij.


Panasonic is namelijk zinnens om ook ons leven een stuk groener te maken dan het nu is. Daarvoor wil het geheel nieuwe concepten ontwikkelen. De bouw van een 'Smart City', met huizen die nagenoeg geen energie verbruiken, is er één van. De kost van zo'n slim huis zou slechts 10 procent hoger liggen dan bij een normaal huis, maar de energiekosten zijn natuurlijk heel laag of zelfs onbestaand.
 

Olympische spelen in 3D
Panasonic gaat volgend jaar de Olympische Spelen sponsoren, een bedrijfstraditie die al twintig jaar duurt. Daarbij is het de bedoeling dat Panasonic instaat voor 3D-opnames van de Spelen. Dit door professionele 3D-opnameapparatuur te leveren, compleet met een heel technisch team erbij ter ondersteuning. Een satellietverbinding moet voor het distribueren van zomaar eventjes 10 uur 3D-materiaal per dag zorgen tijdens het evenement.


Grotere schermen, 'cloud'-gebaseerde content

Panasonic kondigde op IFA aan dat het de nadruk gaat leggen op grotere schermen. Een tendens die we ook al bij Sharp hoorden. Allicht het gevolg van de grotere beschikbaarheid van HD-materiaal en de gewenning die optreedt bij de consument. Tegenwoordig vinden we een 37- of 42-inch scherm maar gewoontjes qua grootte.

Opvallend is dat de Viera Connect Technology gedeeltelijk cloud-gebaseerd gaat worden. Een tendens die ingezet is door Apple en Google, en die nu dus gevolgd wordt door Panasonic. Viera Connect krijgt er eveneens een hele hoop nieuwe apps bij, waarbij ook regionale content ondersteund wordt.

Een ander nieuw onderdeel is de Viera Connect Market, een virtuele winkel waar je niet alleen software maar ook hardware kan kopen. Of soms gratis kan downloaden, al geldt dat laatste alleen voor de software natuurlijk... De achterliggende bedoeling is dat je je tv kan 'customizen' op basis van de software die je koopt of gratis binnenhaalt. 

Een bijzonder interessante app is de zogenaamde 'Social Tv App'. Deze bundelt een aantal sociale netwerktools, zoals Twitter en Facebook. Het vernieuwende aspect zit hem erin dat je tegelijk tv kan kijken - op ongeveer tweederde van de schermoppervlakte - en de sociale netwerktools kan gebruiken in het andere derde van het scherm. Je kan in die ruimte dan socializen, chatten, enzovoort. Dit kan bijvoorbeeld met een draadloos toetsenbord, maar je kan hier ook een iPad voor gebruiken. De verhoudingen tussen de twee schermgedeelten kan je zo te zien aanpassen naar eigen voorkeur.