Steeds vaker grijpen professionele cameramensen naar reflexcamera’s die u en ik gewoon in de winkel kunnen kopen. Zo ook de VRT, die onder andere voor Panorama en De vloek van Osama sterk inzet op deze SLR’s. 

Om te weten te komen hoe de openbare omroep dankbaar gebruik maakt van de laatste generatie reflexcamera’s klop ik aan bij Mark De Visscher, regisseur van Panorama.

We spreken af op de luchthaven van Zaventem, op een vrij ongoddelijk uur in de ochtend. Niet omdat de man alweer het vliegtuig op moet om ver van huis een reportage in te blikken, maar wel omdat Mark hier regelmatig met Rudi Vranckx de inleidingen en tussenstukjes voor Panorama opneemt.

Het eerste wat me opvalt: Mark heeft alleen een redelijk kleine rugzak en een compact statief bij zich, verder niets. Het contrast is groot met de cameraploeg twintig meter verder die - inclusief geluidsman met microfoon op een lange stok - het vertrek van een voetbalploeg uit eerste klasse filmt.

Kleine lading
Blijkbaar heeft Mark niet veel nodig, of toch niet voor die paar korte videofragmenten waarbij Vranckx een streepje uitleg geeft bij een van zijn buitenlandse documentaires. In zijn rugzak zit een Nikon D3s en twee professionele zoomlenzen (voor de kenners: een 70-200mm en een 24-70mm).

Geen draagsysteem waarmee je de reflexcamera kan vastklemmen op je schouders? “Nee, dan kan ik net zo goed een schoudercamera meebrengen”, meent Mark. Ik vraag me af of die compactheid de belangrijkste reden is waarom professionele videomensen steeds meer voor reflextoestellen vallen.

“Het is vooral de sensor die een SLR voor mij enorm aantrekkelijk maakt. Het alternatief is immers een héél dure videocamera. Ook de lichtgevoeligheid is belangrijk”, klinkt het. “Voor de Panoramaploeg is er één reflexcamera beschikbaar. Er zijn bij de VRT nog andere programma’s waar ze SLR’s gebruiken, maar dat zijn meestal privétoestellen."

"Het fijne is dat je meteen ook foto’s kan nemen voor de website. Maar sowieso beschouwen we reflexcamera’s als een van de mogelijkheden, naast de drie of vier andere camera’s waarmee we video opnemen.”

Stiekem flitsen
Mark vergezelde Rudi Vranckx tijdens de opnames van De vloek van Osama. Voor deze alom geprezen documentaire trok de reporter naar het Midden-Oosten om de impact van Osama bin Laden te registreren, tien jaar na 9/11. “Er was ook een ploeg met gewone camera’s mee, omdat Rudi regelmatig items voor het Journaal moest brengen. Ik was tweede camera.”