Microsoft maakt zijn abonnementsdienst voor online speelbare pc-games gratis en voegt een marktplaats toe voor spelverkoop. Xbox Live-gamers blijven betalen voor hun online speelplezier.

Games for Windows – Live, een multiplayerdienst voor pc-gamers die vergelijkbaar is met de online gemeenschap Steam, vraagt voortaan geen geld meer voor zijn Gold-lidmaatschapkaarten.

Kevin Unangst, de eindverantwoordelijke bij Microsoft voor alles waar het woord games in voorkomt, verklaart op Gamesfest 2008 dat het daarmee slechts luistert naar zijn klanten. “Sinds we Games for Windows – Live introduceerden, hebben we geluisterd naar ontwikkelaars en pc-gamers. Zij zeiden: een van onze basisverwachtingen is dat multiplayer een gratis dienst is voor Windows; zo werkt het nu eenmaal”, zegt hij.

Chatten
Leden van de gratis geworden dienst chatten direct met Xbox 360-gebruikers en kunnen ook met ze spelen via games die op beide platforms voorkomen.

Volgens Unangst heeft Microsoft echter geen plannen om Xbox Live, de multiplayerdienst voor de console, ook gratis te maken.

“We erkennen dat de wensen van ontwikkelaars en gamers bij het pc-platform anders zijn en we komen daar aan tegemoet”, zegt Unangst. “Er komen unieke eigenschappen voor de Xbox die niet op Windows te krijgen zijn, en omgekeerd.”

Online winkel
Een van die unieke eigenschappen voor Windows-gamers is een online winkel die in de herfst zijn deuren moet openen. Unangst wil nog niet vertellen welke studio’s hun spellen via Games for Windows – Live gaan slijten, maar zegt dat het aanbod op den duur zal verschillen van de gevulde schappen op Xbox Live . “[….] Je kunt je voorstellen dat ons doel is om een zo breed mogelijk aanbod te bieden aan onze klanten, of dat nu gratis of betaald is”, aldus Unangst.

De Microsoft-man heeft naar eigen zeggen geen oog voor Steam, een online platform dat al jaren met veel succes multiplayerdiensten en spelverkoop via het web biedt. Ontwikkelaar Valve heeft meer dan tien miljoenen gamers als klant en biedt ruim driehonderd pc-spellen aan. “De nadruk ligt bij ons op het beter maken van de spellen en de uitgevers zullen voor zichzelf besluiten”, zegt hij.