De vier grote platenlabels presenteren samen met geheugenfabrikant Sandisk een nieuw compact verkoopformaat voor hun muziek: MicroSD-kaarten die direct in een telefoon of mp3-speler passen.

Eind vorige week presenteerden de partners 'Slotmusic', muziekalbums op MicroSD-geheugenkaarten van 1 GB. EMI Music, Sony BMG, Universal Music Group en Warner Music Group maken weinig details bekend over de nieuwste poging om de dalende cd-verkoop een halt toe te roepen, maar New York Times-medewerker Saul Hansell meldt dat de gevulde kaartjes tussen 7 en 10 dollar gaan kosten.

Grofweg twee dozijn van de best verkopende artiesten die de labels hebben getekend, zullen hun laatste album als Slotmusic in de winkel terugzien.

Geen DRM
Volgens Hansell, die als bron een hooggeplaatste medewerker van een van de deelnemende labels noemt, bevatten de MicroSD-kaarten mp3-nummers die zijn geëncodeerd op 320 kilobytes per seconde en extra’s als muziekvideo’s en songteksten. Omdat de muziek geen DRM-beveiliging bevat, kunnen consumenten de nummers zelf via de meegeleverde USB-adapter overzetten en de kaart voor andere doeleinden gebruiken.

Het nieuwe formaat wordt vanaf oktober in Amerikaanse winkelketens als Wal-Mart en Best Buy verkocht. Het is nog niet bekend of Slotmusic overwaait naar Europese warenhuizen.