Redactie

Playstation 3 lastig om voor te programmeren

Verschillende spelontwikkelaars klagen dat het voor de Playstation 3 een stuk moeilijker is om te programmeren dan voor de Xbox 360. Fabrikant Sony is zich bewust van de situatie, maar ziet er geen probleem in.

Shaun Himmerick, producent van het racespel Wheelman, vertelde tijdens een podcast van This Xbox Life dat het zowel voor de Xbox 360 als voor de PS3 moeilijk games ontwikkelen is. Al is het voor laatstgenoemde wel bijzonder lastig. “We moeten inhalen op de PS3 vanwege de geheugenbeperkingen en de manier waarop alles wordt gegenereerd. De verwerking is gewoon anders en moeilijker op de PS3.”

Gabe Newell, medeoprichter van gamefabrikant Valve, zei al in 2007 dat de console “tijdverspilling” is en dat de Cell-processors van de Playstation 3 geen voordeel opleveren op lange termijn. Ook een analyse van technologiesite Dr. Dobb’s Journal komt tot dezelfde conclusie. “De software die het potentieel van de Cell benut, vereist aanzienlijk meer moeite dan bij traditionele platformen.”

Geen probleem voor Sony
Sony Computer Entertainment is zich bewust van het obstakel, maar vindt het geen punt. “We gaan niet de ‘gemakkelijke’ console leveren die ontwikkelaars willen”, legt Kaz Hirai, hoofd van het bedrijf, uit in het februarinummer van het Official Playstation Magazine. “Want ‘gemakkelijk om te programmeren’ betekent dat iedereen gebruik kan maken van wat de hardware kan.”

“Het is moeilijk om er voor te programmeren, en veel mensen zien de negatieve kant”, vervolgt Hirai. “Maar als je dat omkeert dan betekent dat dat de hardware veel meer te bieden heeft.”

Met een bijdrage van CNet

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.