Belgen kochten in 2006 vijftien procent meer gsm's dan het jaar daarvoor. Er gingen maar liefst 4,36 miljoen toestellen over de toonbank.

Wereldwijd bedraagt de stijging echter 23 procent. Die groei is vooral te danken aan opkomende markten als India, Brazilië en Afrika. Zo schrijft De Tijd.

Gemiddeld geeft een Belg 137 euro uit aan een nieuw mobieltje. Vorig jaar was dat nog 133 tot 134 euro. Toch zijn toestellen van minder dan 70 euro goed voor maar liefst 23 procent van de markt.

Ook wat betreft de modellen zijn er duidelijke veranderingen merkbaar. In 2005 was 74 procent van de gekochte gsm's nog rechthoekig van vorm. Vorig jaar was dat slechts 57 procent. Steeds meer consumenten verkiezen een openklapbaar toestel.

Van de verkochte modellen bevatte 47 procent een camera, tegenover 38 procent in 2005. Meer dan één op vier gsm's heeft een MP3-speler, een verdubbeling tegenover het jaar daarvoor. Slechts drie procent is al klaar voor UMTS.