De afstand tussen de regisseur van een kaskraker en de nobele onbekende die ergens in een bioscoop de film op de projector legt, lijkt gigantisch. Toch daalt er af en toe een briefje uit de hemel neer in de projectiekamer. Michael Bay, maker van de Transformer-reeks en vele andere knallende films (en dat mag u letterlijk nemen), schreef bijvoorbeeld bij het verschijnen van ‘Transformers – Dark of the Moon’ een brief om te zorgen dat de film zeker met de juiste helderheid geprojecteerd wordt.

Bay heeft de 3D-versie van de nieuwste Transformers immers in de postproductie zwaar aangepakt. De regisseur wou zo voorkomen dat bioscoopgangers zouden klagen dat de film te donker overkwam – iets dat wel vaker wordt gehoord bij 3D-vertoningen. Ter compensatie is bij Dark of the Moon de helderheid sterk opgeschroefd. Volgens kenners is het ongeveer twee keer zo helder als een doorsnee bioscoopfilm.

De topregisseur wil natuurlijk voorkomen dat er in de projectiekamer aan de knoppen wordt gedraaid om die ogenschijnlijk te sterke helderheid te compenseren. “Het is kritiek dat jouw projectors de film afspelen met de helderheid op het niveau dat gespecifieerd werd”, schrijft Bay.

Kubrick en co

Dat er een brief arriveert voor de projectionist is op zich geen uitzondering meer. Recent was er veel te doen rond brieven die Stanley Kubrick uitstuurde om te zorgen dat de kostuumdrama Barry Lyndon in de juiste beeldverhouding zou worden getoond. Daarnaast gaf de meesterregisseur – bekend voor zijn sterke focus op details - ook aanwijzingen over de muziek tijdens de pauzes en de instelling van de helderheid op de projector. Bijna even gedetailleerd is de brief die Terence Malick eerder op het jaar naar bioscopen zond over de film ‘The Tree of Life’. Ook hij was bezorgd dat projectionisten de verkeerde aspectratio’s zouden instellen, met vervorming of verlies van een deel van het beeld tot gevolg.