Review: Call of Duty – Modern Warfare 3

In slechts enkele jaren tijd is de Call Of Duty-oorlogsreeks uitgegroeid tot een cultfenomeen. De vorige editie, Black Ops, verkocht bij zijn release op amper 24 uur tijd 5,6 miljoen exemplaren!

Het spel verpulverde daarmee zelfs de omzetsuccessen van de grootste Hollywood-blockbusters als Avatar en The Dark Knight tijdens hun lanceerweekends. De nieuwe Call Of Duty-game is klaar om dat record nog wat bij te stellen.

Russische invasie
De verhaalmodus gaat meteen verder waar die van Call of Duty: Modern Warfare 2 ophield. Een snode, rode Russische grootmacht is in een fictieve toekomst Noord-Amerika binnengevallen en wint elke dag ook op Europese bodem meer en meer terrein. Uiteraard hoef je de vorige game niet gespeeld te hebben om meteen vanaf de eerste seconde meegesleurd te worden in dit adrenalinespektakel en de actie die de voorbij razende Modern Warfare 3-oorlogstrein in petto heeft.

Door de ogen van verschillende Special Ops-krijgers beleef je het ene bloedstollende avontuur na het andere en je zult jezelf en de wereld meer dan eens uit uiterst penibele situaties mogen redden. Naast een aantal personages uit de vorige twee Modern Warfare-games is er ook een handvol nieuwe karakters speelbaar. Het verhaal mengt al deze personages en hun missies tot een subliem in elkaar passende, epische mozaïek.

Gevarieerd missiebuffet
De broeihaarden van geweld lokaliseren zich ditmaal onder meer af in New York, Parijs, Londen, Berlijn, Praag, Somalië, Sierra Leone, Dubai en Moskou. Strategische punten verdedigen, het infiltreren van vijandelijk gebied, het saboteren en vernielen van oorlogsmateriaal en -installaties, en het uitschakelen van belangrijke doelwitten, het zijn slechts enkele voorbeelden uit het zeer gevarieerde missiebuffet.

De spelontwikkelaars hebben koortsachtig gewerkt om locaties en missies perfect op elkaar af te stemmen. Er is daarbij ook flink gesleuteld aan de onderliggende technologie waarop deze game draait. Modern Warfare 3 zal je hardware tot nooit eerder geziene maximumprestaties drijven. Verwacht je dus meer nog dan ooit tevoren aan bloedmooie graphics, realistische physics en overdonderende explosies.

De schaal waartegen de actie gedrapeerd wordt, is groter en grootser dan in de voorgangers. En elke veteraan van deze reeks zal je kunnen vertellen dat dit geen koud kunstje is.

,

Overleveringskunst
De Hollywoodiaanse verhaalmodus is indrukwekkend, maar slechts een onderdeel van wat deze game te bieden heeft. Een nieuwe Spec Ops: Survival Mode die je zowel alleen als in coöperatieve modus kunt spelen, vereist heel wat vaardigheden van de speler(s). De sterk opgeschroefde artificiële intelligentie van de tegenstanders wordt in deze uiterst herspeelbare uitdagingen perfect geëtaleerd.

De bedoeling is om op diverse locaties zo lang mogelijk te overleven. Horden aanstormende vijanden dienen daarbij vakkundig omgelegd te worden. Het begint altijd lekker rustig, maar hoe verder je raakt, hoe driester en agressiever de aanvallers te werk gaan. Het wordt helemaal nagelbijtend spannend wanneer de gevreesde, stevig uit de kluiten gewassen Juggernauts opduiken.

In deze ultrarealistische first-person shooter is er zoals gezegd geen ruimte voor domme vijanden die zich opstellen als kanonnenvlees. Je tegenstander reageert sneller, slimmer en doelgerichter, en zoekt dekking waar nodig. Strategie, tactiek, de juiste wapenkeuze en een stevige dosis heldhaftigheid zijn een must wil je het er heelhuids van af brengen. Gelukkig word je regelmatig van nieuwe wapens en upgrades voorzien. Die maken de strijd tegen het Rode Gevaar en al zijn rollend, varend en vliegend oorlogstuig er in ieder geval een stuk draaglijker op.

,

Uitgebreid onlineluik
Voor heel wat spelers zijn de Story Mode en Survival Mode ideale voorbereidende trainingen voor de derde troef van het spel: de online multiplayermodi. Een nog beter uitgebalanceerd klassensysteem beloont je daar met ervaringspunten en soldij voor elke goed gespeelde wedstrijd, accurate trickshots of andere sterke en/of riskante prestaties.

Hoe hoger je rang en hoe meer soldij je bij elkaar gesprokkeld krijgt, hoe uitgebreider het wapen-, upgrade- en gadgetbuffet. Een nog groter aantal specialiteiten (PERKS) komt uitstekend van pas om je persoonlijke speelstijl vorm te geven. Ben je een sluwe sluipschutter, een loodzwaar machinegeweer torsende stormram of eerder een tactische dekking zoekende marinier? De combinatie van je arsenaal en specialiteiten laat toe om de multiplayerervaring perfect op jouw wensen en voorkeuren af te stemmen. Geen enkele tegenstander of medestander die je online tegenkomt, oogt of speelt hetzelfde.

Elite
Ook helemaal nieuw is het Elite-onderdeel van de game. Via deze sociale hub kun je in contact treden met andere spelers en hun doen en laten op de voet volgen. Talloze statistieken laten je toe om je prestaties en carrière tot in het kleinste detail te bestuderen, zodat je weet waar er eventueel nog werk aan de winkel is. Je kunt er ook informatie opvragen over wapens en gedetailleerde plattegronden van online mappen bekijken.

Tal van sociale netwerkfeatures ronden de specificaties af. Wie zijn job in dit virtuele leger echt serieus neemt, kan zijn account ook met een abonnement upgraden naar Elite Premium voor nog meer features en mogelijkheden. Je kunt dan onder andere deelnemen aan competities, prijzen winnen, extra’s bekijken en nog veel meer. Maar, zoals gezegd, dit geheel optioneel, want de hoofdmoot van Call of Duty: Elite is en blijft gratis.

Door de uitgekiende mix van explosieve actie, sublieme filmische scènes en zijn onwijs sterke multiplayeropties zal Call Of Duty – Modern Warfare 3 wereldwijd maandenlang door miljoenen spelers gekoesterd worden. Zowel beginnende infanteristen als ervaren veteranen weten alvast welk spel te kopen.