De nieuwste creatie van wonderkind en gamevisionair Tetsuya Mizuguchi is meer dan een game. Het is een totaalbeleving voor je zintuigen die je vanaf de eerste seconde meesleept en niet meer loslaat.

De meningen zijn verdeeld over deze heel aparte game van de Japanse spelletjesvisionair Tetsua Mizuguchi. Volgens de ene is het weinig meer dan een interactieve screensaver, de andere roemt het om zijn multizintuiglijke onderdompeling.

In 2019 wordt in het Internationaal Space Station het eerste kind in de ruimte geboren. Ze heet Lumi, groeit op in het ISS en droomt ervan ooit voet op Aarde te zetten. Die droom wordt bruusk verbroken wanneer ze op twintigjarige leeftijd sterft. Haar hele leven werd digitaal geregistreerd en die data is nu voor iedereen toegankelijk.

Tweehonderd jaar later is het internet uitgegroeid tot Eden, een gigantisch archief met daarin alle menselijke herinneringen en opgebouwd rond die eerste spil: Lumi. Een nieuw project, dat de codenaam ‘Project Lumi’ draagt, begint menselijke persoonlijkheid te reproduceren in Eden. Lumi staat op het punt herbouwd/herboren te worden wanneer een onbekend virus in Eden opduikt en alles dreigt uit te wissen.

Zuiveringsoperatie

Hier begint jouw taak. Je betreedt Eden om Lumi te redden en de virussen te zuiveren. Zuiveren - dat lees je goed - niet vernietigen. En dat is kenmerkend voor deze weinig gewelddadige game met een hoog zen-gehalte. Er zitten duidelijk ingrediënten van een shooter in Child of Eden, maar verwacht hier niet met een exotisch arsenaal aan vuurwapens horden, op bloed beluste vijanden te lijf te gaan.

Eden is een lichaamsloze matrix, voorgesteld door een kleurrijke, virtuele wereld vol herkenbare en abstracte wezens en objecten. In deze wereld zweef je al even lichaamloos rond, een beetje vergelijkbaar met de sensatie van een duiker of astronaut. Je neemt de virussen die in je gezichtsveld opduiken in het vizier via een heel gebruikersvriendelijk halfautomatisch richtsysteem, en laat er dan zuiverende projectielen op los. Dat klinkt nog steeds als een klassieke shooter, tot je er zelf mee aan de slag gaat.

Child of Eden laat zich met de traditionele Xbox 360-controllers spelen, maar werd op het lijf geschreven van de bewegingsgestuurde controle die Microsoft Kinect naar de Xbox 360 brengt. Op de PlayStation 3-versie van deze game is het nog even wachten.