Sumo Digital, de verantwoordelijke ontwikkelaar voor de conversie van F1 2011 naar de PS Vita, heeft al redelijk wat ervaring opgebouwd met draagbare racegames. Wanneer een ontwikkelaar een draagbare versie wil van een consoleracegame, kloppen ze bijna allemaal aan bij Sumo Digital.
 

Meestal is het resultaat prima, uitgezonderd de barslechte Nintendo 3DS-versie van F1 2011. Gelukkig is de PS Vita-conversie een stuk beter verlopen. Op het eerste gezicht is de spelervaring met de Vita-versie identiek aan die van de PS3 en Xbox 360. Een huzarenstukje van de ontwikkelaar, ook al is de PS Vita een krachtige handheld. De F1-bolides zien er heel mooi uit en het spel draait zelfs met tientallen F1-wagens in beeld nog steeds vloeiend. De PS Vita bevat duidelijk genoeg grafische pk’s.

De bediening is iets minder realistisch, maar dat stoort niet echt bij een handheldgame. Je wilt onderweg goed kunnen gamen, zonder dat je minutieus op elk detail moet letten. Bovendien hebben de schouderknoppen van de PS Vita niet dezelfde precisie als die van de PlayStation 3 of Xbox 360.
 


Niet aanraken?
Vele PS Vita-lanceringstitels hebben overdadig gebruikgemaakt van de specifieke Vita-functies, maar F1 2011 doet net het tegenovergestelde. Het touchscreen wordt enkel gebruikt om het camerastandpunt te veranderen en verder niets. Er is geen mogelijkheid om doorheen de menu’s te gaan met je vingers - zelfs je naam moet je met de analoge stick ‘typen’, onbegrijpelijk! De achterkant van de PS Vita kun je gebruiken om te schakelen, maar dat voelt nooit echt prettig aan. Misschien het resultaat van een beetje haastwerk omdat het een launchgame moest worden?

Daarnaast is elke spelmodus uit het oorspronkelijke F1 2011 aanwezig op de PS Vita-versie, wat je uren zal bezighouden. Multiplayer kan ad hoc of online, met maximaal vier spelers. De rest wordt automatisch aangevuld met computertegenstanders.

Een gemis, vergeleken met de consoleversie, is het hele Life Presentation-verhaal. Waar de consoleversie een verhaal vertelt met vele tussenfilmpjes en interviews, is daar bij de PS Vita-versie geen sprake van. Na elke race kom je terecht in de menustructuur, om daarna de volgende race te starten. Tamelijk saai, zeker vergeleken met de filmische consoleversie.

De PS Vita-versie van F1 2011 is een behoorlijk complete racegame geworden, voor een handheldgame. Na de verschrikkelijke Nintendo 3DS-conversie voorspelden we weinig goeds, maar de PS Vita-versie kunnen we iedereen aanbevelen die onderweg zijn portie snelheidkicks nodig heeft.