Kinect voor de Xbox 360 is een verwonderlijk stukje hardware met verbluffende mogelijkheden, maar of het ook voor racegames handig is?




Kinect Joy Ride is eigenlijk een experiment van Microsoft om te zien wat er allemaal mogelijk is met een racegame voor Kinect. Helaas wordt het spel in dit geval slechter doordat je verplicht bent om je handen te gebruiken. Met een controller zou het veel beter tot zijn recht komen.

Omdat je met Kinect moet spelen, moet je bijvoorbeeld niet remmen of gas geven; het spel doet dat voor jou. Je moet gewoon sturen met je armen en turbo's lanceren door met je handen een duw voorwaarts te geven. Turbo's lanceren doe je door je handen naar je toe te trekken, om daarna te ‘lanceren’.
 


Het starten van de turbo wordt goed herkend door de Kinect-sensor, maar het opladen van de turbo is heel moeilijk om te registreren. Het gevolg is pure frustratie omdat je steeds een turbo wilt lanceren, maar die nooit opgeladen blijkt te zijn.

Stuurbewegingen worden gelukkig wel perfect geregistreerd. Je zal binnen geen tijd over de circuits scheuren en als je ergens een turbo gemist hebt, dan is dit jouw eigenste schuld.


Raceplezier voor acht

Het aantal beschikbare spelmodi is dik in orde in Kinect Joy Ride. Pro Race en Battle Race zijn de enige twee modi die volledig online kunnen worden gespeeld. Met maximaal acht spelers kun je de vele circuits onveilig maken.

Elk circuit heeft talrijke binnenwegen en turboplaatsen om een race telkens boeiend te maken. De computer houdt de races bovendien spannend door in te spelen op je niveau van de voorbije races.

Pro Race is wel leuker dan Battle Race omdat in deze laatste wapens beschikbaar zijn. Helaas zijn er maar zes, die niet veel oefening vragen om te lanceren en daarom weinig uitdagend zijn.