Review: Mass Effect 3

De gevreesde Reapers hebben onze Aarde op het menu staan. Aan jou om die terug te winnen in dit magistrale sciencefictionepos dat Mass Effect 3 heet.

Mass Effect is meer dan een sciencefictionrollenspel. Het is een avontuur van epische proporties in een universum dat zich moeiteloos kan meten met dat van Star Wars. Wie de eerste twee hoofdstukken miste, heeft een onvergetelijke ervaring aan zich zien voorbijgaan maar kan alsnog zonder aanloop in deze derde game stappen. Speelde je de eerste twee episodes wel, dan je zonder enig probleem de draad weer opnemen met je personage uit die games.

Maak je alvast op voor een meeslepende rollenspelbeleving die verteld wordt met Hollywood-waardige tussenfilmpjes, sterke personages, een rijk gedetailleerde achtergrond en bovenal intense actie. De game laat zich spelen op de manier die je zelf verkiest. Als een interactieve film, als een rollenspel pur sang, als een spectaculaire derdepersoonsshooter of als een combinatie van al het voorgaande.

Net als in de vorige twee delen kruip je in de huid van Commander Shepard. Je kan ternauwernood ontsnappen van de overrompeling van de Aarde door de op uitroeiing beluste Reapers. Aan jou om de rassen van het bekende melkwegstelsel in een front te verenigen tegen deze allesvernietigende dreiging.

Bereik je einddoel via politieke intriges, verzamel een eliteteam en stort jezelf daarmee in de strijd. Weinig games geven je zoveel opties om de beleving naar je hand te zetten, van dialoogkeuzes tot complexe vuurgevechttactieken.

,

Het perfecte evenwicht
Mass Effect 3 vindt het perfecte evenwicht tussen rauwe actie en diepgaande rollenspelelementen. Elke beslissing, hoe klein ook, heeft zijn gevolgen op het verhaal. Maak jij de juiste keuzes? Haal jij dat beslissende extraatje uit je team dat het verschil maakt? En bovenal: slaag jij erin de Reapers een halt toe te roepen?

Voor het eerst zien we ook speciale coöperatieve missies voor vier spelers, die ook nog eens hun effect hebben op je singleplayerbeleving. Deze ruimteopera laat zich op drie manieren genieten. Wie voor actie kiest, ziet met automatische dialogen een geoliede setting voorbijrollen. Wie louter voor het verhaal gaat, stuurt met dialoogkeuzes zelf de plot aan en slaat zich zonder al te veel weerstand door gevechten. De derde of rollenspelmodus leunt het dichtst bij de ervaring uit de vorige episodes aan en is de vanzelfsprekende piste voor veteranen en gedreven spelers.

Welke optie je ook verkiest, je krijgt met Mass Effect 3 een tot in de puntjes verzorgd, ademend, complex en rijk universum dat nokvol sterke personages zit en met uitstekend geacteerde tussenfilmpjes wordt gestoffeerd. Een langgerekt vuurgevecht laat zich naar je hand zetten door de unieke vaardigheden van je teamleden in de juiste tactieken te gieten. Datzelfde gevecht laat zich ook omzeilen door de juiste dosis intimidatie of charme in een voorafgaande dialoog te investeren.

Mass Effect 3 brengt het epische net zo overtuigend als het menselijke. Het leent daarbij een paar trucs uit Hollywood, maar laat Star Wars en Star Trek ver achter zich wat diepgang en volwassenheid betreft.