Review: Skylanders – Spyro’s Adventure

Skylanders – Spyro's Adventure is een unieke en magische game die echte, testbare speelgoedfiguurtjes tot leven brengt om zo hun thuiswereld te redden.

Eeuwenlang werden de vredige Skylands en hun magische bronnen beschermd door de Skylanders. Tot deze bonte verzameling helden door een ongekend kwaad naar de aarde verbannen werden. Klein en bewegingsloos bevroren lijken ze misschien op speelgoedfiguurtjes, maar ze leven wel degelijk. Gebruikmakend van de mysterieuze kracht van de portals kun jij hen terug naar de Skylands sturen om hun oude wereld te heroveren op de sinistere Kaos en zijn vele handlangers.

Ook naast het scherm
Dat is de opzet van Skylander – Spyro’s Adventure, een videogame als geen ander. Dat heeft alles te maken met die Skylanders. Dat zijn immers geen virtuele wezens die je op een televisiescherm door hun avonturen leidt, maar tastbare schepsels die je in je hand kan houden, verzamelen, uitstallen en met je mee kan nemen. Deze speelgoedfiguurtjes zijn stuk voor stuk tot in de kleinste details afgewerkt, voelen robuust aan en zelfs in deze bewegingsloze vorm stralen ze de innerlijke kracht uit die in elk van hen schuilt.

In de verpakking van elke game vind je drie van die Skylander-figuren en een portal. Die laatste is een draadloze en oplichtende, mysterieuze uitziende schijf die jou als portal-meester toegang geeft tot de gegijzelde Skylands. Dit zijn echt magische dingen. Zet er een van je Skylander-figuren op en je ziet hem in de spelwereld op je scherm verschijnen en tot leven komen. Je bevrijdt daarmee de vervloekte helden uit hun bevroren status en stuurt hen naar hun thuisland.

In totaal zijn er 32 verschillende Skylanders, elk voorzien van unieke wapens, eigenschappen en vaardigheden. De bekendste is natuurlijk de draak Spyro, aangezien die al wat videogame-ervaring heeft, maar de andere helden hoeven qua charme, kleurigheid en slagkracht niet voor hem onder te doen. Zo is er de gekke Trigger Happy met zijn twee gouden revolvers, de half uit kristallen opgetrokken Prism Break, de wandelende lavavulkaan Eruptor, Flameslinger wiens vuurpijlen nooit missen, de bliksemspuwende Zap en vele, vele anderen.

Speelgoed met geheugen
Hoe meer tijd je met een of meerdere van deze helden in Skylands doorbrengt, hoe meer ervaring ze opdoen en hoe meer goudstukken ze verzamelen. Zo worden ze alsmaar krachtiger en kun je ze upgraden met speciale aanvallen die het best op jouw speelstijl aansluiten. Al na een uurtje speelt jouw Spyro, Prism Break of Zap helemaal anders dan de gelijknamige figuren van je vriend. Je ontwikkelt daardoor op een heel ongedwongen en intuïtieve manier je eigen tactieken om met vijanden af te rekenen, omgevingspuzzels op te lossen en op het eerste gezicht onbereikbare zones te bereiken.

,

Dat betekent dat elk van deze exotische personages na elke speelsessie iets krachtiger, meer ervaren, rijker of anders is. Het unieke aan deze game is dat al die ervaring, goudstukken en upgrades niet in je game, maar in het figuurtje op het portal opgeslagen worden. Haal hem daar af en je ziet zijn aanwezigheid uit de spelwereld verdwijnen, maar al zijn verworven rijkdommen en herinneringen blijven behouden. Wanneer je hem later opnieuw in de strijd gooit, is hij nog precies dezelfde.

Je zou je kunnen afvragen waarom je een figuur van het portal zou nemen? Niets houdt je tegen om door het hele avontuur te gaan met je favoriete Skylander. Anderzijds bieden sommige gebieden van Skylands bonussen voor helden van een bepaalde type. De 32 Skylanders zijn immers verdeeld in acht soorten. Je hebt er die het vuurelement dragen, andere leven in het teken van water, lucht, natuur, enzovoort.

Elk zwevend eiland van Skyland dat je kan verkennen, telt ook één of meerdere zones die enkel toegankelijk zijn voor Skylanders van een bepaald type. Die zijn niet noodzakelijk om je hoofdobjectief te bereiken, maar je vindt er wel muntstukken en andere schatten. Wil je absoluut alle zones verkennen, dan kun je altijd een nieuw Skylander-figuurtje van dat type in de winkel halen. Elke Skylander wordt ook apart verkocht.

Op verplaatsing
Omdat alle data op de figuren zelf wordt opgeslagen, kan je ze ook meenemen naar de game van een vriend(in). Plaats hem of haar op zijn portal en je ziet ze in zijn spel tot leven komen, met alle ervaring en moves die ze ondertussen verzameld hebben. Het maakt daarbij niet uit of jij thuis op een Wii of Xbox 360 speelt en je vriend de game op een PlayStation 3 of pc speelt.

Nog leuker is het om allebei je favoriete of de meest geschikte Skylander op het portal te zetten en samen door de game te gaan. Met twee Skylanders is geen enkele uitdaging te groot en geen enkele vijand onverslaanbaar. En denk je dat jouw Spyro of Eruptor het makkelijk kan winnen van de Flameslinger of Ignitor van je vriend? Laat ze het dan tegen elkaar opnemen in de competitieve Battle Arena’s. Naast al je verzamelde moves kun je daar ook de omgeving inzetten tegen de Skylander van een ander. Open valkuilen, activeer boobytraps en graai die upgrade voor zijn neus weg.

Elke partij is telkens weer anders, al ligt het tempo meestal behoorlijk hoog en spatten de speciale effecten non-stop van het scherm. Uiteraard neemt jouw held alle ervaring en muntstukken die hij in deze Arena’s en de games van je vrienden verzamelt ook weer mee naar je eigen game. En maak je geen zorgen dat je portal en een dozijn figuurtjes over een jaar weinig meer zullen doen dan stof verzamelen. Uiteraard staan er nog heel wat gebieden van Skylands, nieuwe uitdagingen en Skylanders in de steigers.

Skylanders – Spyro's Adventure garandeert een revolutionair nieuwe beleving van games en speelgoed. De opkomst van videogames zorgde er de laatste jaren voor dat kinderen alsmaar sneller hun speelgoed ontgroeiden. Deze game verenigt de twee op een heel inventieve, familievriendelijke en aantrekkelijke manier. De herspeelbaarheid is quasi eindeloos en het sociale aspect zit er diep, maar ongeforceerd ingebakken.