Een maand geleden verraste Sony vriend en vijand met de aankondiging van de NEX-VG10, een videocamera met verwisselbare lenzen bedoeld voor de consumentenmarkt. We kregen het toestel eerder deze week in handen voor een eerste hands-on test.

De Sony NEX-VG10 videocamera doet ons denken aan de introductie van de Canon EOS 300D in 2003. Dat was de eerste digitale fotocamera met verwisselbare lenzen die specifiek mikte op een doelpubliek van consumenten. Lees: het prijskaartje van 1.200 euro was een fractie van de prijs die je tot dan moest betalen voor een toestel met vergelijkbare mogelijkheden.

Professionele mogelijkheden voor thuisgebruik
De NEX-VG10 lijkt op het eerste gezicht een vergelijkbare ambitie te koesteren: de mogelijkheden van professionele videocamera’s bundelen in een compact en betaalbaar toestel dat consumenten moet aanspreken. Wie een beetje verder kijkt ziet ook dat die NEX-VG10 Sony’s antwoord is op het succes van de Canon EOS 5D en andere SLR-camera’s die steeds vaker voor videogebruik worden ingezet.

Sony bood tot op heden geen hoogwaardige filmmogelijkheden op haar SLR-toestellen. Enkel de pas geïntroduceerde NEX-3 en NEX-5 camera’s laten de gebruiker toe films te draaien in hoge resolutie. Die fotocamera’s delen overigens dezelfde lenzen, processor én beeldchip met de NEX-VG10. Enkel de opbouw van de body is fundamenteel anders: bij de NEX-3 en NEX-5 herken je duidelijk een fotocamera, bij de NEX-VG10 zie je meteen een videocamera.

Doordachte opbouw
Je ziet het niet enkel als je de NEX-VG10 vastpakt, je voelt ook meteen dat je een videocamera in de handen hebt. Je rechterhandpalm krult natuurlijk om het camerahuis heen, de duim belandt automatisch op de opnameknop. De linkerhand gaat automatisch naar de voorzijde van de videocamera: de vrij forse 18-200mm F3,5-6,3 lens die standaard op de NEX VG is geschroefd, kan namelijk best wat ondersteuning gebruiken.

Die aanpak doet even denken aan de manier waarop je een SLR-camera vasthoudt. Wanneer we het 3-inch grote lcd-scherm openklappen, zien we een draairing en een kleine verzameling knopjes staan die we gewoon zijn terug te vinden op een videocamera. Opvallende vaststelling nummer één: het scherm is niet aanraakgevoelig. Een feature die we doorgaans wel terugvinden bij Sony-camcorders.

Opvallende vaststelling nummer twee: een zoomknop vinden we niet langer onder de wijsvinger van de rechterhand. In- of uitzoomen doe je door de ring te verdraaien die op de lens zit. Manueel focussen doe je net zo, maar dan met de focusring. Alweer is de gelijkenis met het gebruik van een SLR-camera op zijn plaats.