BioWare kennen we van magistrale singleplayergames als Knights of the Old Republic en Dragon Age, en zowat heel de gamewereld vroeg zich af of Bioware ook een degelijk online actierollenspel kan brouwen. Sinds kort kennen we het antwoord.


Star Wars - The Old Republic (of kortweg: SWOTR) speelt zich drieduizend jaar voor de films af, in een tijdperk waarin er nog volop Jedi’s en Sith door het universum huppelen. Die mag je als speler vervoegen in je persoonlijke epos waar je het van een onbekende snaak tot de held van de Republiek of het Keizerrijk brengt.

Dat laatste is meteen waar Bioware het verschil maakt. De meeste online games volgen een eerder algemene plotlijn, maar in SWTOR draait alles rond jouw verhaal. Elke opdracht wordt aangebracht met stemacteurs en filmische scènes, en zo voel je je altijd de held in het middelpunt van de belangstelling.
 


Hoge herkenbaarheid
Alles in Star Wars - The Old Republic is onmiddellijk herkenbaar voor wie ooit een episode van het sciencefictionepos zag.

Eerst kies je partij in dit conflict tussen licht en donker. Elke factie telt vier klassen en elk daarvan krijgt zijn eigen verhaal dat niet alleen uit unieke queesten is opgetrokken, maar ook nog eens zijn eigen genre volgt. Zo speelt het verhaal van de Trooper als de Band of Brother-reeks, is dat van de Beonty Hunter vergelijkbaar met een oude Clint Eastwood-western, voert de Imperial Agent een mix van James Bond en Jack Bauer op, en ontpopt de Jedi Knight zich van een veelbelovende jongeling tot een levende legende.

Welke klasse je ook kiest, je zit goed voor een episch avontuur van een paar honderd uur. Dat wordt verteld met volledig ingesproken tussenfilmpjes in drie afgeronde, op elkaar volgende hoofdstukken. En omdat dit universum negentien grote en honderden kleine planeten telt, spreekt het voor zich dat iedere speler zijn of haar persoonlijk schip krijgt. Ideaal voor snel transport en het beslissen van ruimtegevechten.