Hollywoodcineast en filmdocent Irvin Kersher toonde zich aan het einde van zijn loopbaan een kei in het overnemen van andermans werk. En gelukkig maar, want met The Empire Strikes Back regisseerde George Lucas’ mentor de beste film uit de Star Wars-reeks. Negen jaar later deed hij dat nog eens lichtjes over met deze tweede film uit de Robocop-serie.

Robocop 2 is misschien niet de beste film uit die reeks, maar wel de verrassendste: waar Paul Verhoeven met de originele film uit 1987 al redelijk ver ging wat kliederend bloed betrof, gaf Kersnher nog wat extra gas, en exploreerde hij tegelijkertijd ook de grenzen van wat destijds (we schrijven 1990) aanvaardbaar was binnen de Hollywoodmores. Zo is er een nagelbijtscène met een booswicht die een baby onder schot houdt, wordt de grijze massa van een drugdealer in een concurrerende vechtrobot gestopt, en is één van de slechteriken een getraumatiseerde en gedrogeerde twaalfjarige.

Het is stuff die vandaag wellicht niet meer zou kunnen in een doorsnee Hollywoodprent, maar Robocop 2 is géén zielloos exploitatievoer: Kershner gaat af en toe eens wat minder verticaal door de bocht om de ijle grens tussen de mens en de door de consumptie- en veiligheidsmaatschappij ontwikkelde machine te exploreren, en zet ook de satirische toon van Verhoevens origineel verder.


Vrijdag 17 juni, VT4, 22u50