De overstap van analoge naar digitale televisie dreigt fikse ruzie op te leveren tussen telecombedrijven en televisieaanbieders. Beide partijen eisen de vrijgekomen bandbreedte op voor ambitieuze toekomstprojecten.

Vijf van de grootste telecomaanbieders, waaronder Vodafone, Telefonica en Orange, zwaaien met een in opdracht uitgevoerd onderzoek waaruit blijkt dat een kwart van de vrijkomende bandbreedte nodig is voor de ontwikkeling van mobiele diensten. De hoge frequentiebanden waar analoge zenders zich op bevinden, zijn uitstekend geschikt voor het goedkoop doorzenden van draadloos mobiel internet.

Televisiemaatschappijen zien de vrijkomende bandbreedte echter als eigen territorium dat mooi gebruikt kan worden voor de ontwikkeling van veeleisende highdefinitiondiensten. Lobbyorganisatie European Broadcast Union zegt tegen de Britse krant Financial Times dat de eis van 25 procent beschikbare ruimte “wat aan de hoge kant” is.

Het is nog niet duidelijk op welke manier de analoge frequenties worden vergeven, omdat die verantwoordelijkheid in handen ligt van de Europese regeringen. Zij zullen de bandbreedte gaan veilen en het is nog niet duidelijk welk standpunt de afzonderlijke lidstaten innemen. Groot-Brittannië is binnenkort als eerste aan de beurt. Het rapport weet duidelijk te maken voor welke kant zij moeten kiezen. Volgens het door Spectrum Value Partners geschreven verslag zou een besluit in het voordeel van de telecombedrijven de Europese economie zeker 95 miljard extra opleveren.