Vorig jaar zette Samsung met veel overtuiging UHD en Curved schermen in de markt. Die aanpak was succesvol en daarop gaat de fabrikant nu resoluut verder dat pad op.

Om de prestaties van Curved en UHD in de schijnwerper te zetten, gaf Samsung ons eerst wat cijfers. De UHD-verkoop in België groeide enorm in 2014 naar bijna 29.000 stuks, maar liefst 36x meer dan in 2013. Bovendien zijn iets meer dan 9.000 van die verkochte tv’s Curved. Bovendien worden grote maten populairder. In 2014 waren al 40% van de verkochte toestellen groter dan 46 inch, in 2012 was dat nog maar 19%. Zelfs de maten groter dan 55 inch verkopen behoorlijk, in 2012 slechts 30.000 stuks, in 2014 al goed voor 54.000 stuks.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Samsung de toekomst van UHD rooskleurig ziet. De voorspelling is dat de markt in 2015 verder zal groeien, naar ongeveer 136.000 stuks, wat tegen het laatste kwartaal van 2015 goed zal zijn voor een kwart van de markt.

De meest uitgesproken illustratie van de strategie is het overzicht van de line-up voor 2015. Daarin zien we duidelijk dat Full HD Flat tv’s enkel nog in het instapsegment te vinden zullen zijn (vermoedelijk enkel 5-reeks en lager). Een aantal modellen van vorig jaar lopen weliswaar door, maar de focus is duidelijk. Vanaf het middensegment zijn de nieuwe modellen zo goed als allemaal UHD, en voor de 6-Series en hoger zijn 70% van de nieuwe modellen Curved.

Samsung kiest er dit jaar ook voor om toestellen van 48 inch en kleiner een meer uitgesproken curve te geven (met een radius van 3 meter). Die curve past beter bij een kijkafstand van 2,5 tot 3,5 meter. De maten 50 inch en groter behouden hun straal van 4,2 meter. Die zijn dan geschikt voor kijkafstanden van 4 tot 4,5 meter. Dat is natuurlijk enigszins in tegenspraak met het feit dat je voor een UHD Curved toestel net dichter mag zitten. We blijven er bij, Curved designs zijn mooi en storen de kijkervaring niet, maar verbeteren ze anderzijds ook niet echt.