Redactie

Samsung lanceert eigen muziekdienst

Samsung treedt in de voetsporen van Apple en Microsoft, en komt ook met een combinatie muziekspeler/winkel/software voor de dag. Voorlopig zijn er enkel downloadwinkels in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

De nieuwe muziekdienst is geïntegreerd in de Samsung Media Studio (SMS), een door Samsung ontwikkelde mediaspeler voor Samsung-toestellen. Eerdere versies van SMS krijgen een automatische software-update. De dienst is ontwikkeld om perfect samen te werken met Samsungs digitale K3-, K5- en T9-muziekspelers. Eerder uitgebrachte Samsung PlaysForSure-spelers, zoals de Z5, kunnen er echter ook gebruik van maken.

Muziekdienst MusicNet levert de muziek en het platform voor de Samsung Media Studio (SMS). Franse en Duitse consumenten hebben toegang tot meer dan 2,6 miljoen tracks, en de Britten zelfs tot ruim drie miljoen tracks. De muziek is afkomstig van de vier grootste labels en meer dan 55.000 onafhankelijke labels.

Samsung heeft een grote inhaalslag te maken. Het bedrijf is volgens marktonderzoeker NPD de op vier na grootste fabrikant van muziekspelers in de wereld, na Apple, SanDisk, Creative Technology en Microsoft.

“In Amerika heeft de iPod een marktaandeel van 70 tot 75 procent”, zegt Apple-woordvoerder Steven Van den Eynde desgevraagd. “En in de Benelux 35 tot 40 procent met uitschieters; dat wisselt van week tot week.” Het marktaandeel van de iPods met harde schrijf ligt in de Benelux volgens Van den Eynde overigens eerder rond de zeventig procent.

Dominantie van iPod en iTunes
Met de komst van de nieuwe muziekdienst krijgt de dominante iPod/iTunes-combinatie meteen wat meer tegenwicht. Met name platenmaatschappijen die Apple een te weinig flexibele partner vinden, zullen dat verwelkomen.

Universal Music is één van hen. ’s Werelds grootste platenlabel heeft woensdag tegenover onder andere MacWorld UK bevestigd dat het zijn contract met Apple inderdaad niet heeft hernieuwd. In plaats daarvan biedt Universal zijn muziek vanaf nu aan wanneer het dat zélf wil, zowel aan iTunes als aan andere winkels.

Ook voor consumenten is een grotere keuzevrijheid natuurlijk altijd gunstig, al liggen de prijzen van iTunes en Samsungs online muziekwinkel niet heel ver uiteen. Apple vraagt 99 eurocent per download; bij Samsung kost dit 1,15 euro. Klanten kunnen ook een abonnement nemen á vijftien euro per maand, waarmee ze onbeperkt kunnen downloaden.

Benelux-introductie?
Interessante vraag is natuurlijk of, en zo ja wanneer, de dienst in de Benelux beschikbaar wordt. De K3, K5 en T9-spelers worden ook hier verkocht en de eigenaren ervan zouden de dienst waarschijnlijk verwelkomen. Volgens Blair Schooff, directeur Partner en Label Relations bij MusicNet, zijn er echter geen concrete plannen om de dienst uit te rollen naar Nederland of België.

,
Wel wordt eraan gedacht om, na de eerste introductiefase in Frankrijk, Duitsland en Engeland, ook winkels te openen in “de belangrijke West-Europese gebieden en mogelijk de Verenigde Staten”, volgens hem. Schooff kan nog geen specifieke Europese regio’s noemen waar dat dan zou gaan gebeuren. Maar zodra de dienst inderdaad verder wordt uitgerold, is er “geen reden” waarom dat niet ook in België zou kunnen, aldus de directeur.

Samsung zelf sprak eerder van een geplande uitrol doorheen Europa en Azië. Dat zou gebeuren na de introductiefase van de downloadwinkels, luidde het in september vorig jaar bij de aankondiging van de nieuwe muziekdienst. We zullen gewoon moeten afwachten.

Een eventuele snelle expansie in Europa kan ernstig vertraagd worden doordat afspraken nodig zijn met de nationale auteursverenigingen. Apple en Sony, met hun downloadwinkels iTunes en Connect, kunnen daarover meepraten. Gelukkig is er een soepeler Europees licentiesysteem in de maak. Dit staat toe om simultaan in meerdere landen licenties te verstrekken.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.