Fabrikanten zijn duidelijk op zoek naar allerlei manieren om de tv-sector winstgevender te maken. Vorig jaar experimenteerde Samsung al met advertenties in de VS. Naar verluid plant het nu ook diezelfde aanpak in Europa.

De advertenties zouden de vorm aannemen van een tegel in de smart tv-interface, tussen de tegels van je apps en bronnen. Voorlopig draait het enkel op de nieuwste smart tv’s, maar mogelijk krijgen ook oudere Smart tv-platformen een upgrade om advertenties te kunnen tonen.

We vroegen Samsung België om commentaar, maar kregen nog geen feedback. (zie onder voor Samsungs reactie)

Een advertentie-tegel lijkt misschien niet al te erg, maar er zijn helaas ergere precedenten. Vorig jaar activeerde Samsung al een advertentie-systeem dat een pop-up app toonde, zelfs midden in je eigen content die je bijvoorbeeld van een USB-stick bekeek. (lees hier). Het mag duidelijk zijn dat consumenten niet tevreden zullen zijn als een premium tv hun kijkervaring plots op die manier begint te storen.

Update 10/06/2016: We kregen het volgende antwoord van Samsung:

Wat betreft de lanceerdatum: "Momenteel zijn enkel de grote Europese landen gepland in 2016 (Frankrijk, Spanje, UK, Duitsland). Lanceerdatum voor Benelux is nog niet vastgelegd."

En wat betreft de vorm van de advertenties: "De advertentiedienst van Samsung is ontworpen met de gebruikservaring in gedachten. Het is ons doel om bestaande advertenties relevanter en effectiever te maken voor kijkers, zonder dat de kijkervaring wordt verstoord. Vanuit het startscherm van de Samsung Smart Hub kunnen gebruikers vrij en zonder onderbrekingen navigeren door de gebruikersinterface. Zij komen alleen in aanraking met het ‘First Screen Ad’ (advertentiebanner) als zij daar zelf voor kiezen."