De volgende IFA-beurs is groter dan ooit. Met dank aan een nieuwe trendy hal op het terrein die 6.000 vierkante meter toevoegt aan de beurs. Deze CityCube Berlin wordt meteen ingepalmd door Samsung.

Wie vorig jaar IFA bezocht, kon niet naast de grote constructiewerken aan de zuidkant van het terrein kijken. De werken zijn nu af en het resultaat is de CiteCube Berlin, een allesbehalve typisch gebouw met twee verdiepingen. De opening van de nieuwe hal veroorzaakt meteen wat veranderingen.

Vanaf dit jaar wil IFA ook meer zijn dan een beurs met veel stands van grote merken uit de bruin- en witgoedsector. Er komt ook een conferentie in eigen beheer bij, met als thema de digitale wereld. Dit event zal doorgaan op de eerste verdieping van de CityCube. 

Op verdieping twee komt Samsung, die al zijn activiteiten in de nieuwe hal concentreert. In voorbije jaren exposeerde het Koreaanse merk op twee plaatsen: heel groots in Hal 20 en met 'Digital Appliances' in Hall 5.1. Dit omvatte vorig jaar onder andere een digitaal huis met een varia aan witgoed van Samsung.

Hal 20 zal trouwens niet leeg blijven staan, want dit wordt de nieuwe stek van Sony. Hun oude 'vaste' plaats wordt dan weer ingenomen door telecom-gerelateerde bedrijven, die vroeger in Hal 9 onderdak vonden. 

Omdat de IFA-organisatie de nieuwe CityCube met bijhorende conferentie voorstelt als zeer innovatief, waren er wel vragen waarom de mobiele bedrijven niet daar werden geplaatst. “We hadden één grote exposant nodig om te zorgen voor voldoende pull naar de nieuwe hall (op de rand van het terrein, nvdr). Zo waren er maar enkel kandidaten, en voor Samsung was het bovendien voordelig dat ze hun vorige verspreide stands nu op één plek konden onderbrengen", zegt Dr. Christian Göke, de CEO van Messe Berlin.