Een tijdje geleden bracht Sonos een software-update om hun streamers te laten samenwerken met Apples AirPlay. Interessant, want zou kun je bijvoorbeeld muziek op een iPhone draadloos doorsturen naar een Sonos-speler. Maar eigenlijk is het geen echte integratie, want het is enkel mogelijk door een aparte Airport Express aan te schaffen.

Waarom niet inbouwen, is dan ook de voor de handliggende vraag. Op IFA kreeg FWD Magazine gelukkig de gelegenheid om net die vraag af te vuren op John MacFarlane, de CEO van het Amerikaanse bedrijf.

“Het zou kunnen, maar Apple wil het niet”, zegt MacFarlane. “Bij Sonos draait het nu eenmaal rond multizonestreaming en zones groeperen, en dat kan niet zomaar met AirPlay. We weten hoe we het moeten doen, maar Apple wil niet dat we AirPlay zelf aanpassen omdat we dan een oneerlijk voordeel hebben ten opzichte van andere merken die AirPlay inbouwen. Dus kunnen we niet kiezen voor AirPlay-certificatie, en dus ook niet voor ingebouwde AirPlay.”

“We merken ook dat als het gaat om AirPlay Apple op dit moment niet erg bezig is met de audiokant. Als we bugs rapporteren in het gedeelte voor audiostreaming, gebeurt er niet veel mee. Gaat het over video, dan worden problemen veel sneller aangepakt”, zegt MacFarlane. “Misschien zit er wel iets in die geruchten over een televisie van Apple”, klinkt het schertsend.

Veranderend gebruikersprofiel
Wat zeker zo is, is dat de Sonos-toestellen nu op een heel andere manier worden gebruikt als enkele jaren geleden. Vroeger werd het systeem vooral gebruikt om muziek van een pc of NAS doorheen het huis te streamen, nu wordt er veel meer geluisterd naar streamingdiensten als Spotify of AUPEO. “De gemiddelde Sonos-gebruiker heeft drie toestellen”, weet MacFarlane, “en we merken dat mensen oftewel veel streamingdiensten gebruiken oftewel lokaal streamen. De verhouding is ongeveer twee derde tegen een derde.”

Met de recente voorstelling van de Play:3-speakers zou je kunnen denken dat Sonos nu wel zijn plafond bereikt heeft qua nieuwe producten. Niets is minder waar, zegt MacFarlane: “Ik ben bijvoorbeeld nog niet helemaal gelukkig over onze apps. Het zou toch ongelooflijk zijn als je kon zoeken over het volledige muziekaanbod. Dus de naam van een artiest invoeren en dan meteen zien wat je zelf bezit en wat streamingdiensten zoals Spotify aanbieden. Sowieso gaan we nieuwe streamingdiensten blijven toevoegen.”

De laatste tijd gaat het Sonos in elk geval voor de wind. De maker van muziekstreamers was dan ook zeer aanwezig op IFA in Berlijn. En dat is toch bijzonder voor een kleiner Amerikaans bedrijf. “Het is hier een interessante markt. We verkopen zelfs iets meer in Europa dan in Amerika”, vertrouwt MacFarlane ons toe.