In een openhartige post op de Sonos-blog zegt CEO John McFarlane dat het succesvolle audiobedrijf zaken anders gaat aanpakken. Daar horen ontslagen bij en ook investeringen in nieuwe technologieën, zoals stemherkenning.

"Vandaag is heel het muziek-ecosysteem in transitie - uiteindelijk een goede zaak - en dat geldt ook voor Sonos", schrijft McFarlane, die mee aan de wieg van Sonos stond en nog altijd CEO is. Die transitie waar hij op doelt is vooral richting streamingdiensten, weg van eigen digitale bestanden. "We hebben een goed idee hoe dit over tijd gaat evolueren en we zijn optimisch over wat het betekent voor muziekfans. Maar we weten ook dat om te blijven innoveren en nieuwe ervaringen te brengen, we zwaar gaan moeten investeren om de opportuniteit te grijpen."

Op korte termijn gaat Sonos daarom een niet nader genoemd aantal medewerkers ontslagen. Het zou ook gaan om personeelsleden die er al heel vroeg bij waren, een beslissing die McFarlane "zwaar" noemt.

Eén van de richtingen waarin Sonos wil investeren is stemherkenning. McFarlane verwijst uitdrukkelijk naar Amazon en zijn Echo-speakers, die enkel in bepaalde landen beschikbaar zijn (maar niet in de Benelux). Het zijn niet enkel luidsprekers, maar ze bevatten ook microfoons waarmee het mogelijk wordt om met de stem muziek af te spelen. Maar je kunt de Alexa-assistent ook voor informatie vragen, zoals het weerbericht, gelijkaardig aan wat je op de iPhone kunt vragen aan Siri of op Windows Phone aan Cortana. De Echo-producten worden ook 'misbruikt' als steminterface voor domotica-toepassingen.

 

 

"We zijn fans", geeft McFarlane toe, wat moedig is, gegeven dat je Echo-producten als concurrenten voor Sonos-speakers kunt zien. "Stemherkenning is een grote verandering voor ons, dus we gaan investeren wat nodig is om het naar de markt te brengen in een overtuigende manier."