In de VS kun je binnenkort twee 3D-televisiezenders bekijken. Sportzender ESPN lanceert deze zomer een kanaal met driedimensionale beelden. Sony komt met een soortgelijk initiatief in 2012.

Waar televisiefabrikanten je de laatste jaren om de oren slaan met HDTV’s, wordt 3D de hippe afkorting voor de toekomst. De meeste televisiefabrikanten plannen dit jaar 3D-tv’s voor de Amerikaanse markt. Maar alleen met aangepaste zenders valt daar ook een meerwaarde uit te halen.

Volgens de Amerikaanse krant USA Today zal ESPN 3D op 11 juni van start gaan, met het oog op het WK voetbal. De zender wil ongeveer tachtig evenementen uitzenden, waaronder NBA-wedstrijden en football.

De zender experimenteert volgens de krant al meer dan twee jaar met 3D en zond eerder dit jaar al footballwedstrijden uit met de nieuwe beeldtechnologie.

Samenwerking met Discovery
Sony USA heeft intussen laten weten dat het samen met Discovery Communications (Discovery Channel) en IMAX in 2012 ook een 3D-kanaal wil oprichten. Ook hier is het de bedoeling om consumenten te motiveren om de stap naar 3D te maken.

Concreet zegt Sony dat het televisierechten zal verlenen voor zijn huidige en toekomstige 3D-films. Ook muziek- en gamegerelateerd materiaal hoort daarbij. Discovery zal de 3D-rechten van zijn televisie-uitzendingen aanleveren en het nieuwe kanaal promoten op zijn dertien zenders. IMAX, dat gespecialiseerd is in videotechnologie, verzorgt de beeldaanpassingen, de 3D-technologie en promoot de zender in zijn bioscoopcomplexen.