Het is officieel, na maanden van geruchten toonde Shuhei Yoshida, president of Sony Worldwide Studios, de VR-bril op het Game Developers Conference 2014 event “ Driving the Future of Innovation”. 

Het voorgestelde model is een prototype, en het resultaat van drie jaar werk. Volgens Yoshida is het absoluut nog niet finaal maar het zal dienen als developper-kit. De specs zien er alvast behoorlijk uit.  Het LCD-scherm biedt 1.920 x 1.080 resolutie (960 x 1.080 per oog), en  heeft een blikveld van 90 graden.  De 360° tracking van je hoofd wordt gedaan door de PlayStation Camera en je zal ook de PlayStation Move kunnen gebruiken in VR-games.

?

Ook aan geluid is gedacht, het toestel heeft ‘true spatial sound’, het maakt gebruik van binaural audio. Voor een prachtige demo van binaural geluid zet je even je hoofdtelefoon op en beluister deze demo op YouTube. Ook je eigen hoofdtelefoon zal bruikbaar zijn, die plug je dan gewoon in op de set.

Het huidige prototype is nog steeds bedraad en gebruikt HDMI en USB. Er hangt een 5 m lange kabel aan, maar op termijn hoopt Sony een draadloze versie te realiseren. Sony weet dat een VR-bril geen belasting mag zijn voor de drager. Dit prototype zou geen gewicht op je neus of kaken zijn, en het laat genoeg luchtdoorvoer toe zonder dat je lenzen aandampen.

Uiteraard lanceert Sony dit prototype op de GDC om zo veel mogelijk aandacht van game-ontwikkelaars te krijgen. Goede content zal immers de sleutel zijn om VR ook echt te laten slagen. Tijdens de voorstellingen rolden alvast de namen van Epic Games and Crytek over het scherm. Sony zal op de GDC demo’s tonen van onder andere Thief en Eve Valkyrie.

Games zullen niet het enige onderwerp voor VR zijn. Met NASA werken ze aan een toepassing waarmee PS4-gebruikers zullen kunnen rondwandelen op Mars.

Over een officiële lanceringsdatum of prijs werd er niet gerept.