Het is hard vechten om winst te maken in tv-land, en Sony heeft er dan nog eens een moeilijk jaar op zitten. Tijd om te sleutelen aan de strategie.
 

 

Na acht jaar op rij verlies te maken met de televisie-afdeling, kan Sony nog moeilijk naast de feiten kijken. 3D-tv, Bravia Internet Video en Google TV: het mocht allemaal niet baten. Met name de strijd tegen Samsung en LG blijkt een erg zware dobber voor Sony, en dat betekent dat er iets moet veranderen. 

Yoshihisa Ishida, president van de home-entertainment groep die de tv's maakt, wordt vervangen door Masashi Imamura, president van de personal imaging groep die verantwoordelijk is voor camera's. Ishida krijgt een nieuwe plaats binnen het bedrijf als deputy CEO van Sony Ericsson Mobile Communications.

Geen totale uitverkoop
Van een totale verkoop van de tv-afdeling, zoals Philips dat deed, is er weliswaar geen sprake, maar anderzijds sluit Sony niets uit. Een reorganisatie van de aankoop, productontwikkeling en sales liggen wel in de lijn der verwachtingen, net als een partnerschap met andere bedrijven. Sony verkocht vorig jaar trouwens al een fabriek in Nitra, Slovakije en in Barcelona, Spanje om kosten te besparen.

Sony wil in de toekomst kennelijk mikken op het lucratievere high-end segment, nu er op basis van volume nauwelijks nog winst te rapen valt op de tv-markt. Details van de plannen zouden mogelijk zelfs al in augustus bekend kunnen worden.