Dat Sony werkt aan een eigen VR-bril voor de PS4, was al langer bekend. Op de gamebeurs GDC lost het bedrijf meer details, zoals een releasedatum in de eerste helft van 2016.

Project Morpheus, zoals de virtual reality-headset heet, werd vorig jaar al in prototypevorm voorgesteld. Sony wou toen duidelijk aangeven dat ze de recente VR-ontwikkelingen, zoals de headsets van Oculus, Samsung en Valve, wou beantwoorden met een eigen oplossing. Op zich niet verrassend, want VR heeft het potentieel om de gamewereld op zijn kop te zetten. Via de PlayStation is gaming wel bijzonder belangrijk voor Sony.

Op de Game Developers Conference in San Francisco onthult Sony nu meer details over de Morpheus. Zo wordt het 5-inch lcd-scherm van de eerste prototype vervangen door een grotere OLED-display van 5,7 inch. Die toont beelden aan Full HD-resolutie en aan 120 Hz. Dat laatste is ndoig om beelden zo vloeiend mogelijk te maken, wat belangrijk is om misselijkheid tegen te gaan.

Net zo belangrijk is het werk dat gedaan is om de latentie (de tijd die de headset nodig heeft om te reageren om bewegingen) en de tracking (hoe accuraat bewegingen worden geregistreerd) te verbeteren. Morpheus krijgt zo meer led's om te zorgen voor tracking in 360 graden. De led's worden wellicht gebruikt om door middel van een externe camera de positie van de headset waar te nemen.

Daarnaast zegt Sony dat ze gewerkt hebben aan het draagcomfort en zaken als een sluiting die snel kan geopend worden. Over de games zelf blijft het voorlopig stil, al belooft Sony wel op de E3-beurs later dit voorjaar meer te vertellen.

Virtual Reality zit duidelijk in de lift. Ook op het Mobile World Congress, dat deze week in Barcelona doorgaat, vielen er VR-aankondigingen bij Samsung, Dolby en HTC.