Nu zijn bedrijven als Microsoft ook begonnen om Spotify op eigen terrein te beconcurreren. De softwarebouwer lanceerde kort geleden Xbox Music, een abonnementsdienst voor Windows-gebruikers die de nieuwe golf Windows 8/RT-toestellen, Windows Phone-smartphones en Xbox-consoles moet bedienen.

Daarnaast lijkt het er hard op dat Microsoft zijn SkyDrive-cloudopslag wil samensmelten met Xbox Music, zodat je nooit meer om een nummer verlegen hoeft te zitten. En er doen al maanden geruchten de ronde dat Apple van plan is om een eigen streaming muziekdienst te lanceren.

Het geheime wapen van Dropbox
Dropbox lijkt er niet aan te pas te komen tussen al dat geweld, maar ik denk dat het andere redenen heeft om zich op de muziekwereld te storten.

Onlangs passeerde de cloudopslagdienst de grens van 100 miljoen gebruikers, een indrukwekkend aantal gezien de grote concurrentie op de opslagmarkt. Als Dropbox die klanten bij zich wil houden, zal het ze redenen moeten geven om trouw aan het merk te blijven.

Met Audiogalaxy haalt het een massa ervaring in huis op het gebied van zowel muziekstreaming als opslag. In de begindagen van P2P-diensten was Audiogalaxy namelijk één van de meest populaire opvolgers van Napster, met zijn op FTP gebaseerde zoekmachine voor mp3-bestanden.

Nadat het in 2002 de deuren moest sluiten na een aanklacht voor copyrightschending van de Amerikaanse platenindustrie, stortte het zich in plaats daarvan op muziekstreaming. Het ontwikkelde daarbij een methode om lokaal opgeslagen muziekbestanden te streamen naar mobiele toestellen via een goed gebouwde interface.

Het is nog niet duidelijk wat Dropbox exact van plan is met zijn nieuwe aankoop, maar feit is wel dat AudioGalaxy zowel ervaring heeft met cloudopslag als muziekstreaming. Een geslaagde cloudkluis behoort dus zeker tot de mogelijkheden en als het gaat samenwerken met een goede muziekstreamingdienst heeft het een bijzonder aantrekkelijk alternatief in huis.

Dropbox heeft één troef in handen waar bedrijven als Microsoft en Apple niet aan kunnen tippen. Het bedrijf heeft zich van meet af aan tot doel gesteld om op zoveel mogelijk verschilende platforms aanwezig te zijn en is daar ook in geslaagd.

Als je dus klant bij Dropbox bent, weet je dat je altijd probleemloos je muziek kunt meenemen naar de concurrent, terwijl je daar bij andere bedrijven niet zo zeker van hoeft te zijn. Dat zou wel eens een meesterzet kunnen zijn in een wereld waar het steeds moeilijker is om van merk te wisselen.

2/2
gerelateerde items