De bikkelharde concurrentie tussen streamingdiensten draait niet langer rond aanbod, maar wel rond de extra's. Wat meteen verklaart waarom Spotify The Echo Nest overneemt, een bedrijf gespecialiseerd in data rond muziekvoorkeuren.

The Echo Nest biedt andere bedrijven toegang tot hun databank met informatie over muziekvoorkeuren. De data wordt door diensten als Spotify en Rdio gebruikt om mensen gericht te adviseren over nieuwe muziek en artiesten. Dergelijke 'discovery'-functies vertellen je bijvoorbeeld dat je als U2-fan misschien wel Muse gaat appreciëren.

Het bedrijf heeft aardig wat klanten, waaronder ook concurrenten van Spotify. The Echo Nest zegt zijn API (waarmee derden informatie uit de databank kunnen halen) niet te gaan afschermen voor derden, maar op termijn kan dat wel eens veranderen.

Bijna alle streamingdiensten zijn intensief bezig met het uitrollen extra diensten, met name rond het aanbevelen en laten ontdekken van nieuwe muziek. In november kondigde Deezer bijvoorbeeld aan sterk in te zetten op discovery, onder meer door het creëren van een nieuwe Explore-functie met muziek die wordt geselecteerd door een groot team genrespecialisten. Deezer probeert heel fijnmazig te werken en voorziet zo afspeellijsten voor een driehonderdtal muzikale subgenres.