In een poging om kritiek te ontzenuwen, publiceert Spotify voor het eerst cijfers over bedragen die aan muzikanten werden uitgekeerd. "Het probleem zit bij de labels, niet Spotify", concludeert alvast de Britse artiest Billy Bragg.

Het afgelopen jaar werd Spotify zwaar onder vuur genomen door artiesten. Heel wat muzikanten vinden het verdienmodel achter de muziekdienst niet bepaald een vooruitgang. In plaats van grotere bedragen per verkochte album, ontvangen artiesten nu kleine sommen per keer dat er iets van hun wordt afgespeeld. Een artiest die weinig beluisterd wordt, kan dus letterlijk enkele tientallen eurocenten op zijn rekening zien verschijnen.

De kritikasters waren niet van het minste. Zo stelde David Byrne (ex-Talking Heads) in een opiniestuk in de Britse krant The Guardian dat muzikanten die moeten leven van Spotify, na een jaar bankroet zullen zijn. Thom Yorke van Radiohead liet dan weer zijn solowerk en het album van Atoms for Peace van Spotify verwijderen - maar niet de Radiohead-discografie - omdat hij vond dat Spotify wel goed was voor zijn aandeelhouders, maar niet voor de betrokken artiesten.

Met een nieuwe website probeert Spotify die kritiek te pareren, onder meer door bekend te maken hoeveel de dienst uitbetaalde aan royalties. Zo zou er reeds één miljard dollar zijn uitgekeerd, waarvan de helft in het voorbije jaar. Door dat laatste te benadrukken, wil Spotify aantonen dat artiesten er steeds beter van gaan worden, naarmate meer mensen intekenen op een abonnement bij Spotify. 

"Bijna 70 procent van het geld dat we innen, betalen we uit aan artiesten", houdt de dienst vol. Daarnaast krijgen artiesten meer mogelijkheden om geld te verdienen, bijvoorbeeld om t-shirts en concerttickets rechtstreeks in Spotify te verkopen. Daarbij zou geen commissie afgesnoept worden.

Ten slotte krijgen labels en artiesten toegang tot een analytisch instrument - vergelijkbaar met Google Analytics voor webstatistieken - waarmee ze inzicht krijgen in hoeveel hun werken afgespeeld worden.