In 2011 zullen er ruim vier keer zoveel 3D-televisies verkocht worden dan het jaar ervoor. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau IHS iSuppli. Goedkopere instapmodellen en een frisse aanpak bij de promotie van de nieuwe technologie zijn de motor achter die trend.

IHS iSuppli verwacht dit jaar een sterke stijging te zien in de wereldwijde verkoop van 3D-compatibele televisies. De cijfers zouden een sprong vooruit nemen van maar liefst 463 procent, goed voor zo'n 23,4 miljoen verkochte toestellen. Dat meldt de Britse technologiewebsite Reghardware.

Tegen 2014 zouden de verkoopsaantallen de grens van 100 miljoen exemplaren moeten doorbreken, en in 2015 wordt zelfs gewag gemaakt van ruim 150 miljoen.

Andere aanpak
Volgens iSuppli is niet alleen de dalende instapprijs voor 3D-televisies verantwoordelijk voor die trend. Het bureau wijst ook op de koerswijziging bij de fabrikanten van 3D-tv's in hun manier van promotie voeren.

Waar vorig jaar een hype werd gecreëerd in een wanhopige poging om de verkoopscijfers op te drijven, schuiven de verschillende merken 3D nu naar voor als een leuke feature voor erbij - net zoals bij internetconnectiviteit en een geïntegreerde mediaspeler. En dat lijkt z'n vruchten af te werpen.

Cijfers zijn relatief
De cijfers mogen er dan wel hoopvol uitzien voor 3D-televisies, toch blijven ze slechts een klein aandeel opeisen in de totale verkoopscijfers van tv's.

Volgens de cijfers van DisplaySearch - een ander marktonderzoeksbureau - zouden er dit jaar immers ruim 250 miljoen televisies over de toonbank gaan wereldwijd.

In het high-end segment van de tv-markt hebben 3D-toestellen intussen wel een mooi marktaandeel opgebouwd: zo'n 30 procent van de verkochte sets in deze niche zijn 3D-compatibel.

Komend jaar krijgt de verkoop mogelijk nog een duwtje in de rug: de Olympische Spelen en Euro 2012 (het EK voetbal) staan dan immers voor de deur.