In Het Depot in Leuven werd gisteren gedebatteerd over muziekstreaming. Het enthousiasme is er, maar het geld nog niet.

Dat vat kort het debat samen. Tegelijk lijkt er een nieuwe strijd aan te komen. Niet tussen fysieke cd’s en het internet. Wel tussen iTunes en legale streamingdiensten als Spotify en Deezer.

“Streaming is eigenlijk iTunes aan het kannibaliseren”, zegt Christoph Elskens. Hij is eigenaar van Noisesome Recordings en zo manager van onder meer de band Customs.

In praktijk merkt hij op dat er vandaag soms de vraag is bij Apple om extra promotiemateriaal wel aan hen, maar niet aan Spotify of Deezer te geven. Omgekeerd proberen streamingdiensten hun platform interessanter te maken zegt Johan Van Roy, de Belgische marketingverantwoordelijke bij Deezer.

Vaak gaat het dan over een album dat tot drie weken vroeger beschikbaar is, wat fans moet overtuigen om voor hun dienst te betalen.

Streaming: wie betaalt, wie verdient? Foto: PJVL
Op de zetel vlnr: Christoph Elskens (Noisesome Recordings), Koen Galle (22Tracks.com) en Johan Van Roy (Deezer). Moderatoren waren Jan Delvaux (muziekkenner) en Karel De Graeve (Focus Knack).

Betalen en verdienen zijn meteen twee van de sleutelwoorden van de avond. In tegenstelling tot concurrent Spotify werkt Deezer niet met een gratis periode van zes maanden. Wel probeert het bedrijf in elk land een overeenkomst te sluiten met een lokaal telecombedrijf, zoals dat hier met Belgacom gebeurt.

Dat geeft Deezer meteen een verzekerd inkomen zo lang die deal loopt. Belgacom biedt de streamingdienst op zijn beurt aan aan zijn abonnees. Al kan je als niet-klant ook een account aanmaken.

Weinig inkomsten
Maar een succesvol zakenmodel voor artiesten is streaming niet, of tenminste nog niet. Wat opvalt is dat de muzieksector minder problemen lijkt te hebben met streaming dan met legale downloadplatforms tien jaar geleden. Al wil dat niet zeggen dat er vandaag geld mee te verdienen valt.

Elskens verwijst in het debat naar de de YouTube-video’s van Customs die samen anderhalf miljoen keer bekeken zijn. “Maar ik kan daar hier niets mee traktreren klinkt het.”