Online muziekverkoop zit in de lift dankzij het succes van online diensten als Myspace Music en Comes with Music van Nokia. Maar, zo waarschuwt IFPI in haar jaarlijkse rapport over de staat van de platenindustrie, van elke honderd downloads zijn er nog steeds 95 illegaal naar de computer gehaald.

De International Federation of the Phonographic Industry, belangenvereniging voor de platenmaatschappijen, meldt vandaag dat de verkoop van legale muziekdownloads het afgelopen jaar met een kwart is gestegen. Twintig procent van de markt wordt nu in digitaal formaat verkocht. Daarmee begint de muziekindustrie op de gameswereld te lijken, waar 35 procent van de inkomsten op het digitale vlak wordt gehaald.

Frankrijk is voorbeeld
Voorzitter John Kennedy is in het Digital Music Report 2009 zoals gebruikelijk somber gestemd over muziekpiraterij, maar hij is ook positief over de vooruitzichten: "Regeringen beginnen te begrijpen hoe groot de uitdaging is om geld te verdienen in een omgeving waar 95 procent van alle muziek is gedownload zonder betaling aan artiesten of producers", zegt hij.

De IFPI-man wijst Frankrijk aan als lichtend voorbeeld, waar de regering providers wil aanstellen als toezichthouders op illegaal downloaden. Hij zegt dat ook in andere Europese landen overeenkomsten zijn tussen de muziekindustrie en internetaanbieders.

"In 2008 werd een mijlpaal bereikt, met regeringen in Frankrijk en Groot-Brittannië die de toon zetten door naar ISP's te kijken om de piraterij op hun netwerken onder controle te krijgen", aldus Kennedy.

Explosie
In tegenstelling tot voorgaande jaren beperkt IFPI zich tot het beschrijven van de grootste en succesvolste downloadmarkten voor digitale muziek en laat zij notoire piraterijlanden achterwege. Kennedy wijst liever op de explosie van uiteenlopende muziekdiensten, waarbij hij mobiele abonnementsdiensten als Nokia's Comes with Music en de streaming-downloadwinkel Myspace Music als belangrijkste nieuwkomers noemt.

Kennedy: "Dit rapport toont een industrie die haar aanpak heeft verplaatst van de verkoop van muziekeenheden naar het in geld omzetten van toegang naar muziek via een veelheid aan kanalen en platforms."