Bijna de helft van de Amerikaanse smartphone- en tabletbezitters gebruikt zijn toestel dagelijks tijdens het televisiekijken.



Uit een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat 42 procent van de tableteigenaars dagelijks tv-kijkt met zijn tablet op schoot. Bij de bezitters van een smartphone is dat bij 40 procent van de ondervraagden het geval. Dat melden onze collega's van ZDNet.

Amper 12 procent van de ondervraagde tableteigenaars geeft aan nooit zijn tablet boven te halen terwijl hij of zij televisiekijkt. Bij smartphonebezitters ligt dat aandeel op 13 procent. De combinatie van een digitaal boek lezen op een e-reader en televisiekijken is minder in trek. Slechts 14 procent van de ondervraagden leest en kijkt dagelijks simultaan en 45 procent leest nooit als de televisie aanstaat.

E-mail, sociale netwerken en googelen
De populairste afleiding tijdens het tv-kijken is e-mail. Drie van de vijf ondervraagden zeggen dat te doen. Zesenveertig procent van de ondervraagden zoekt online naar informatie die niets te maken heeft met wat er op televisie is en 45 procent zoekt programmagerelateerde info op.

Ook het bezoeken van sociale netwerken en de score in een sportwedstrijd live volgen zijn populaire afleidingen tijdens het televisiekijken, met respectievelijk 42 en 30 procent.

Vrouwen zouden volgens het onderzoek van Nielsen sneller geneigd zijn om e-mails na te kijken dan mannen. Ze controleren ook sneller hun sociale netwerk op updates achter de buis. Niet geheel verrassend volgen mannen twee keer zo vaak als vrouwen live een sportwedstrijd op hun tablet of smartphone.