De resultaten van Telenet blijven stabiel in verhouding met de rest van de sector. Voor het derde kwartaal rapporteert het kabelbedrijf een nettoverlies van 17,2 miljoen euro, waar vorig jaar nog een winst van 3,2 miljoen euro kon worden opgetekend.

Toch zegt Telenet dat het niet slecht gaat. Zo stijgt de operationele winst tot 178,4 miljoen euro, een stijging van twaalf procent op jaarbasis.

Stabiele groei abonnees
Telenet benadrukt dat er een stabiele groei van het aantal abonnees is. In totaal kwamen er in de eerste negen maanden van dit jaar voor vaste telefonie, digitale televisie en breedband in totaal 259.000 nieuwe klanten bij. Jaar op jaar zijn dat er 358.000.

Breedbandinternet en vaste telefonie kennen respectievelijk een stijging van elf en vijftien procent tot 958.000 en 604.000 klanten. Voor kabeltelevisie zijn de resultaten minder positief. Het aantal digitale-televisieklanten steeg wel met 53 procent tot 519.000, maar voor analoge televisie zakte het aantal van 1.376.000 naar 1.135.000 (-17 procent). Hierdoor komt het totaal aantal televisieklanten op 1.654.000, vier procent minder dan een jaar geleden.

Voorzichtigheid door crisis
Telenet verwacht de vooruitzichten voor 2008 te kunnen waarmaken. Toch blijft het bedrijf voorzichtig. “We onderschatten het gevaar van de crisis op onze activiteiten niet, al bleef de impact op onze activiteiten tot op vandaag vrijwel miniem”, aldus gedelegeerd bestuurder Duco Sickinghe.

Volgens Nico Melsens, analist bij KBC Securities, zijn de resultaten niet slecht. “Ze zijn volledig in lijn met de verwachtingen. Het voornaamste is dat ze mooi blijven groeien.”

Ook in vergelijking met andere telecomspelers doet Telenet het niet slecht. De resultaten zijn vergelijkbaar met die van Mobistar, al is er uiteraard een ander groeiprofiel. Europees is dat moeilijker te vergelijken omdat andere spelers vaak nog in andere sectoren actief zijn.

De wereldwijde financiële crisis heeft volgens Melsens nog geen grote impact. “In de resultaten op zich is dat nog niet zichtbaar. Je merkt voor breedband wel dat er in verhouding iets minder mensen een duur tariefplan nemen. Ze gaan vaker voor een goedkoper exemplaar, maar dat is gewoon een trend.”