Zo’n zeven jaar geleden introduceerde Tesla hun Model S, een volledig elektrische sportsedan. Dit was het startschot van Musks belofte om drie verschillende elektrische auto´s te gaan produceren, die bovendien steeds goedkoper zouden worden. Met de introductie van de Model X en de aankomende Model 3 is dit eerste meesterplan bijna afgerond en is het, naar eigen zeggen, tijd voor Master Plan Part Deux.

Dit tweede plan is, met de aankondiging van een Tesla vrachtwagen en Tesla bus, misschien niet zo sexy als de eerste, maar wel belangrijk voor het merk. Met deze nieuwe vervoersmiddelen wil Musk namelijk de productie van de Teslafabrieken verhogen om daarmee de kosten van het maken van auto’s te drukken. Daarnaast is het natuurlijk het doel om transport voor personen én goederen goedkoper te maken. Zo zal de bus zelfrijdend moeten worden en ontbreekt het gangpad om meer mensen te kunnen vervoeren. Ook zal er geen gebruik worden gemaakt van bushaltes, maar wordt je naar je eindbestemming gebracht – nadat de andere passagiers zijn afgezet uiteraard.

Auto’s delen

Elon Musk heeft ook alvast een plan klaarliggen voor als de zelfrijdende auto’s volledig ontwikkeld en geïntegreerd zijn. Je kunt dan namelijk ook geld gaan verdienen als je een Tesla hebt, zonder de auto in te stappen. Als eigenaar kun je je Tesla volledig autonoom kunnen laten rijden voor een car-share dienst. Zo kunnen andere mensen (tegen betaling) gebruik maken van jouw auto terwijl jij niet eens in de buurt bent. Een soort Über 2.0.