Redactie

The American

Rockfotograaf Anton Corbijn dook enkele jaren geleden met verve de regisseursstoel in voor Control, een biopic van Joy Division-zanger Ian Curtis, en met dit tweede werkstuk uit 2010 zet hij een nog knappere prestatie neer.

The American is in heel wat opzichten schatplichtig aan Le Samouraï, een Franse film uit 1962 waarin Alain Delon een eenzame, emotioneel ondoordringbare huurmoordenaar speelt, die ondanks de ongematigde ernst waarmee hij zich van zijn leven en taken kwijt toch één zwakheid blijkt te vertonen: de liefde.

Zo gaat het ook George Clooneys personage in The American af. Hij is een wapensmid deze keer, met de berekendheid, de kunde en de zwaarmoedigheid van een Japanse meester. Maar ook met dezelfde zwakte als Delons Samouraï, die naar boven komt wanneer hij zich naar zijn zoveelste troosteloze spijkerplaats begeeft: een dorpje in de Italiaanse Abruzzen, waar hij tegen een bevallige Italiaanse (Violante Placido) opbotst.

Er zit bijzonder weinig plot in The American: alles staat in het teken van Clooneys wapenmaker, en de redding van diens ziel. Het is een film over koude orders, vluchtige ontmoetingen, en oude vetes (we weten al snel dat er een prijs op het hoofd van Clooneys personage staat). Maar ook over de liefde, dus.

Vrijdag 7 december op Canvas om 20u40

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.