Peckinpah maakte met zijn smeerlappenwestern The Wild Bunch een van de definiërende prenten uit de moderne filmgeschiedenis, met een verhaal dat uitgerekend over het einde van het wilde westen gaat: de bende die hij presenteert in de film, aangevoerd door Pike Bishop (William Holden), is vermoeid door de ouderdom en de veranderende zeden aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, met technologie (we zien de eerste auto's in de film, en er wordt gerefereerd aan vliegtuigen) die de oude gebruiken waaraan ze zich vastklampen overbodig maakt.

Aan het begin van de film is de bende op gang om zijn allerlaatste slag te slaan: een bankroof. Maar die overval wordt op een bloederige manier beëindigd door een posse onder leiding van Pikes oude makker Thornton, die door de Amerikaanse overheid werd ingehuurd om op hem te jagen. Het is het begin van een dolle jacht door het Amerikaanse midwesten, waarna de bende uiteindelijk de wijk neemt naar Mexico. Maar daar komen ze zo mogelijk in nog woeliger vaarwater terecht, met een Mexicaanse generaal die zo zijn eigen plannetje met hen heeft.

Peckinpah hakte zijn thema van de ouder wordende revolverheld, en het begin van de geordende moderne samenleving, er op een niet zo subtiele manier in, onder meer door bijzonder veel kinderfiguranten te gebruiken en zo het contrast met de ouder wordende boevenbende nog extra in de verf te zetten. Maar de film zal ongetwijfeld in je netvlies gebrand blijven omwille van die meedogenloze, climactische shootout aan het einde.

Dinsdag 20 augustus op TCM om 23u05