Wie nog geen uitnodiging voor Joost heeft ontvangen, hoeft niet langer te zoeken. De online videodienst is vanaf deze maand vrij toegankelijk. In totaal heeft het project al 6,5 miljoen testers wereldwijd. Maar door de vrije toegang zal het aantal gebruikers nog stijgen.

De makers benadrukken wel dat Joost nog steeds in een bètafase zit en dat er nog steeds fouten kunnen opduiken. Daarom vragen ze gebruikers onvolkomenheden te melden, in aanloop naar een definitieve versie.

De afgelopen maanden bereidde Joost zich voor op een groter publiek. Zo zijn er momenteel vijftienduizend tv-programma's te bekijken. In mei haalde het bedrijf maar liefst 45 miljoen dollar binnen bij vijf investeerders.

Joost startte ruim anderhalf jaar geleden als The Venice Project. Janus Friis en Niklas Zennström, die hun sporen al eerder hadden verdiend met successen als Skype en KaZaA, wilden een televisiekanaal-op-aanvraag via het internet. Het huidige aanbod van tv-uitzendingen bevat vooral sport, muziek en comedy, maar op termijn hoopt Joost een volwaardig alternatief te worden voor televisie.