Amerikaanse tieners besteden nog altijd veel meer tijd aan tv-kijken dan aan tweets versturen op Twitter, clips kijken op Youtube of rondhangen op Facebook.

Uit een recent rapport van het researchbedrijf Nielsen blijkt dat voor de Amerikaanse tieners de tv nog altijd het grootste deel van hun mediagebruik vertegenwoordigt.

Meer tv, niet minder
Het rapport van Nielsen gaat over de ongeveer 33 miljoen twaalf- tot achttienjarigen in de VS. Wat zijn de verrassendste feiten?

De teller voor het tv-kijken staat voor de Amerikaanse tieners op drie uur en twintig minuten per dag. Dat is zes procent meer dan vijf jaar geleden (drie uur en acht minuten). Van een afnemende belangstelling voor tv-kijken is dus geen sprake.

De opkomst van de verschillende internettoepassingen is onbetwist. Maar het pc-gebruik blijft verrassend genoeg met 52 minuten per dag ver achter bij de cijfers voor tv-kijken.

Ouderen internetten veel meer
Het internetgebruik van de tieners scoort met gemiddeld 11 uur en 32 minuten per maand zelfs heel wat lager dan dat van oudere leeftijdsgroepen in de Amerikaanse bevolking. Zo staat de teller voor internetgebruik door 35- tot 44-jarigen op liefst 42 uur en 35 minuten per maand. Of ruim driemaal meer dan de zogezegd aan het internet verslaafde jongeren.

Kijken naar online video's vergt eveneens heel wat meer tijd bij twintigers en dertigers - gemiddeld 4 uur en 44 minuten respectievelijk 5 uur en 35 minuten per maand - dan bij tieners (3 uur en 5 minuten). In de VS kijken twintigers tot een derde langer naar online video's dan tieners.

Gamen, bellen en sms'en
Tieners spenderen daarnaast wel nog gemiddeld 25 minuten per dag op spelconsoles. Een op de tien jongeren speelt elke dag pc-games.

Ook mobiel telefoneren en sms'en is dagelijkse routine. Met de gsm bellen blijft beperkt tot gemiddeld zes minuten per dag. Maar tegelijk zijn de Amerikaanse tieners wel goed voor 96 tekstberichten per dag, als ontvanger of verzender. Een op de drie surft mobiel op het web.

Twee klassieke tijdsbestedingen zijn volgens Nielsen nog niet helemaal uit beeld verdwenen bij de jeugd in de Verenigde Staten. Het bioscoopbezoek haalt nog net één vermelding per maand. Maar, heel opvallend, een op de vier zegt dagelijks een papieren krant te lezen.