De dominantie van de Japanse en Koreaanse tv’s is voorbij. Dat zegt de higtechdistributeur Copaco uit Ninove. Volgens hen zal het Chinese merk Haier de Europese tv-markt binnenkort inpalmen. Bij Copaco gelooft men sterk in de kwaliteit – en dus niet alleen in de lage prijs – van deze Chinese fabrikant. Daarom verdeelt Copaco binnenkort als een van de eerste Beneluxdistributeurs ook de lcd-tv-schermen van Haier. 

Een tiental jaar geleden beheersten vooral de Europese merken, zoals Philips bijvoorbeeld, de televisiemarkt. Ondertussen hebben Japanse en Koreaanse merken zoals Samsung de Europese fabrikanten van hun troon gestoten. "Het is logisch dat nu ook de Chinezen met hun goede producten naar hier komen,” zegt Régis Vermeire, de directeur van Copaco. “Volgens ons zullen de lcd-schermen van Haier snel in de top-vijf van de populairste tv-merken geraken."
 
Het bedrijf Haier kent in eigen land een marktaandeel van dertig procent voor in de elektrosector. Behalve tv’s bevat het gamma namelijk ook gsm’s, koelkasten, wasmachines en andere huishoudapparaten. Wereldwijd is Haier nu al actief in landen zoals de VS, Australië, India en Pakistan. "Maar Haier sponsort de komende Olympische Spelen," voegt Vermeire eraan toe. "We zullen er binnenkort dus nog vaker van horen."