Eric  Beeckmans

Het verschil tussen 'Presence' en 'Immersion'

Als hij het over VR heeft, spreekt hij steevast over ‘presence’, aanwezigheid. ‘Presence’ is de ervaring dat je werkelijk ergens anders bent, en het is een unieke eigenschap van VR. Bij film, games, boeken, spreken we eerder van ‘immersion’, omringd zijn door, onderdompeling in de voorgestelde wereld. ‘Presence’ is echt iets magisch. Het zijn je knieën die knikken als je op een virtuele hangbrug wandelt, het onbewust wegduiken voor een laaghangende balk, het onbehaaglijk gevoel dat dat rotsblok boven je hoofd zou kunnen vallen, of niet in de ravijn durven springen, ook al weet je dat alles virtueel is.

Maar om ‘presence’ te realiseren ligt de lat erg hoog. De huidige Developer Kit van Oculus Rift, een succesvolle Kickstarter die stormenderhand steun kreeg uit de game-industrie, is een eerste stap, maar volstaat absoluut niet. Hun tweede iteratie, de ‘Crystal Cove’ die onlangs op CES gedemonstreerd werd (foto hierboven), is een enorme verbetering. Valve werkt samen met de mensen van Oculus en Abrash denkt dat ze goed op weg zijn om binnen twee jaar een product in de markt te zetten.

gerelateerde items