Eric  Beeckmans

Waar staan we?

Al die factoren zijn belangrijk. Echte ‘presence’ bereik je pas als aan alle voorwaarden voldaan is. Is er eentje niet voldaan, dan verdwijnt de illusie dat je in een echte wereld zit. Dit is daarom de lijst met minimale specificaties voor een ‘head mounted display’ dat VR toont:

  • Maximaal 20 ms vertraging tussen beweging en het tonen van het beeld.
  • Maximaal 3 ms pixel aan-tijd
  • 95 Hz refresh-rate
  • 110° gezichtsveld
  • 1.000 x 1.000 pixels minimaal per oog
  • Lenzen van zeer goed kwaliteit, perfect gekalibreerd.
  • Tracking:
    • Verplaatsing tot 1 mm nauwkeurig
    • Oriëntatie tot een kwart van een graad nauwkeurig
    • Dat alles binnen een volume van ongeveer 2 m³

Klinkt het een hele opgave? Abrash gelooft dat aan al deze voorwaarden kan voldaan worden met bestaande technologie, zij het dan met een aantal aanpassingen. In elk geval zijn er geen mirakels of revolutionaire technologieën nodig om er aan te voldoen. Binnen Valve hebben ze een prototype dat hieraan voldoet.

Maar wat nog interessanter is, ze zijn er van overtuigd dat de technologie van het prototype vertaald kan worden naar een redelijk geprijsde consumenten versie. De enige bedenking daarbij is dat die aanpassingen nog enige tijd vragen om uit te werken, maar twee jaar lijkt perfect haalbaar.

gerelateerde items