Sony heeft bevestigd dat bezitters van een PlayStation 3 vanaf donderdag door de draaihekjes van hun eigen virtuele wereld mogen. De fabrikant hoopt flink te verdienen aan de verkoop van virtuele goederen in PlayStation Home.

Zo ver als Second Life gaat Sony's virtuele wereld niet. Maar het biedt PlayStation 3-eigenaren wel een volledige virtuele omgeving met een eigen appartement, dat ze kunnen inrichten met meubilair en waar ze vrienden kunnen uitnodigen om samen te spelen. Als elke deelnemer het exemplaar van een game in bezit heeft, kan hij direct in de virtuele huiskamer deelnemen aan een online sessie.

Het Japanse bedrijf plant HD-filmvertoningen in virtuele bioscopen, heeft volledige winkelcentra ingericht met een bowlinghal en cafetaria waar PlayStation 3-bezitters elkaar kunnen ontmoeten. Het wil geld vragen voor de vele accessoires waarmee gamers hun digitale persoonlijkheid en appartement kunnen aankleden. Advertenties moeten extra geld in het laatje brengen.

Surveillance
Sony heeft aangegeven dat het de gebruikers van PlayStation Home zo veel mogelijk vrijheid wil geven in de nieuwe virtuele wereld. "Als je een pornofilm wilt kijken in je eigen appartement moet dat kunnen", zei een woordvoerder van Sony Benelux vorig jaar.

Het bedrijf wil echter geen situaties als in Second Life, waar virtueel seksueel contact tot de mogelijkheden behoort. Via surveillance zal het erop toezien dat gamers niet over de schreef gaan met grof taalgebruik of andere overtredingen. Sony geeft deelnemers ook de mogelijkheid om misbruik te melden via een soort verkliksysteem.

Vertraging
Sony heeft lang gewacht met de lancering van zijn virtuele wereld voor gamers. Playstation Home had al begin 2008 beschikbaar moeten zijn als gratis download in de online winkel van het consolesysteem, maar liep herhaaldelijk vertraging op. Nu, zo bevestigt het bedrijf, kunnen gamers vanaf donderdag de publieke bètaversie downloaden en beginnen met het aankleden van hun avatar.

Wellicht heeft de Japanse onderneming bewust iets langer gewacht met de introductie. Het kerstseizoen is traditioneel de meest lucratieve tijd van het jaar voor de gamesindustrie. Microsoft bracht onlangs een nieuwe versie uit van zijn populaire Xbox Live-dienst.

Nintendo moest eind vorig jaar waardebonnen verkopen aan teleurgestelde gezinnen nadat al zijn Wii-consoles waren uitverkocht tijdens de vakantieperiode.