Valve, de bekende game-ontwikkelaar ziet zijn VR-specialist vertrekken naar OculusVR. Abrash neemt de positie van Chief Scientist.

Sinds de overname door Facebook (zie hier) heeft OculusVR de wind in de zeilen. Ondanks een hele boel negatieve commentaar - er heerst nu eenmaal wat scepsis over de goede bedoelingen van Facebook - geloven heel wat mensen dat de overname VR juist in een stroomversnelling zal bregen. Onder hen dus ook Michael Abrash.

Abrash was programming lead voor een onderdeel van Windows NT, maakte Quake samen met John Carmack bij Id Software, ontwikkelde mee aan de eerste twee Xbox-versies, en werkte sinds 2011 bij Valve. Daar was hij de VR-specialist en zijn presentatie op de Steam Dev Days in januari was de aanleiding voor ons achtergrond stuk over VR (hier te lezen).

Abrash en Carmack hebben samen een hele geschiedenis achter de rug wat VR betreft, Abrash gaat daar in zijn eerste post op de OculusVR blog uitgebreid op in. Hij benadrukt daar nogmaals dat de steun van een reus zoals Facebook onontbeerlijk is voor het realiseren van VR.

"Ik schreef vroeger al dat VR nooit echt groot zou worden tot er een bedrijf naar voor komt en een aanzienlijke hoop kapitaal investeert om de juiste hardware te bouwen - en dat het niet duidelijk zou zijn dat het zinvol is om dat kapitaal te investeren vooraleer VR echt groot is. Ik was bang dat die catch 22 de oorzaak zou zijn dat VR nooit van de grond ging komen."

"Die zorgen zijn nu voorbij. De overname van OculusVR door Facebook betekent dat VR in al zijn glorie gaat doorbreken. De middelen en lange termijn beloftes van Facebook geven OculusVR de startbaan die het nodig heeft om de zware problemen van VR te kraken - en sommige daarvan zijn erg zwaar. I geloof nu oprecht dat ik de rest van mijn carriere VR zo ver als ik kan zal voortstuwen."