Het Amerikaanse leger ziet zijn militairen graag virtueel oefenen en investeert vijftig miljoen dollar in de ontwikkeling van gevechtsgames.

Vanaf 2010, zo meldt legerkrant Stars and Stripes, gaat het Amerikaanse ministerie van Defensie de dollars investeren in Project Executive Office-Simulation Training and Instrumentation, kortweg PEO-STRI. Deze interne eenheid volgt trends in de gamesindustrie en bekijkt welke technieken van pas kunnen komen bij de training van militairen.

Game After Ambush
De eerste taak van PEO-STRI is de voorbereiding van Game After Ambush, de opvolger van het in 2006 verschenen schietspel Darwars Ambush. De oorspronkelijke titel, die is gebaseerd op de commerciële game Operation: Flashpoint, is niet goed aangesloten op de militaire supercomputers en was nodig aan vervanging toe.

Daarom zal de nieuwe game, die gewoon in de winkel ligt, zo zijn gemaakt dat vrijwel elk onderdeel is te wijzigen, zoals het terrein, de moeilijkheidsgraad of de replay-functie.

Geen concurrentie
Luitenant-kolonel Gary Stephens, productontwikkelaar voor de eenheid, zegt dat zijn baas geen brood ziet in het beconcurreren van de gamesindustrie. “We hebben niet de wil of capaciteiten om een commerciële gamestudio te worden”, zegt hij tegen Stars and Stripes.

De projectdirecteur zegt dat zeventig verschillende uitvoeringen van de game, compleet met sturen en andere accessoires, vanaf september volgend jaar naar ruim vijftig militaire locaties over de hele wereld worden verscheept.

Met een bijdrage van Gamespot.com