De overdreven enthousiaste Australische blogger David L. Jones van EEV blog heeft twee valse iPhoneladers gesloopt om te analyseren. Allebei bleken rommel te zijn die zo slecht gemaakt is dat het gevaarlijk wordt.

Het lijkt een voor de hand liggende verklaring te zijn voor de electrocuties door smartphoneladers die we in China zien.

(Beeld: EEV Blog)

Eén reden waarom de laders zo gevaarlijk zijn, is de slechte scheiding tussen netspanning (110 tot 240 volt wisselstroom) en de laagspanning (5 volt gelijkstroom) die op de usb-poort staat. Zo ontdekte Jones dat bij een van de laders de metalen behuizing van de USB-poort op amper een millimeter van de netstroomleiding gemonteerd is. Dat is een wel erg kleine foutenmarge en vroeg of laat moet het wel eens mis gaan. Condensatie zou genoeg zijn om een te hoge spanning op de usb-poort te krijgen.

Er is ook nog het elektronische ontwerp dat goed fout zit bij de nepladers. Dat uit zich in twee dingen: weggelaten en verkeerde, maar goedkope componenten. Zo zit er geen volledige diodenbrug in die de wisselstroom omzet naar gelijkstroom. (Kost: 6 dollarcent voor drie bijkomende diodes.) Er zitten ook geen of verkeerde veiligheidsfilters over de transformator, een overtreding van normale veiligheidsvoorschriften.

De componenten die gebruikt worden, zijn van minderwaardige kwaliteit, of om het met de woorden van David L. Jones te zeggen: “Ik zou deze elektrolytische condensator niet verder vertrouwen dan ik ze in de designer zijn kont kan duwen.” De transistors zijn ook van minderwaardige kwaliteit.

De valse iPhoneladers zijn erg goedkoop en daar is een reden voor: slecht ontwerp en slechte componenten. “Er is enkel nagedacht over hoe goedkoop ze deze dampende hoop hondenstront kunnen produceren”, dixit David L. Jones.

Een andere blogger die een namaaklader openhaalde is Ken Shirriff. Zijn advies over goedkoper laders is al even eenvoudig: blijf eraf. (Hij voegt aan zijn blog van 2012 ook nog een update toe over de dood van de geëlectoceerde Chinese.)

Shirriff bekeek ook eens een officiële lader. Niet verwonderlijk, maar deze is veel knapper ontworpen en respecteert alle regels van de kunst. ‘Verrassend complex en innovatief,’ zo omschrijft hij het officiële model.