Toon alles (6)
Eric  Beeckmans

Tegenstand

Hogere framerates lijken dus alleen maar voordelen te bieden, zeker nu digitale film de kostenargumenten grotendeels van tafel veegt. Maar net de hogere graad van realisme maakt dat filmmakers het soms een slechte keuze vinden. 

“Het leidt af van het verhaal, en legt de nadruk veel meer op de beelden. Realistische beelden maken het moeilijker om sci-fi of fantasy geloofwaardig te maken”, roepen de critici in koor. Maar dat argument houdt niet helemaal steek. Al jaren streven we naar steeds meer realisme: geluid, kleur, steeds betere speciale effecten, HD, 3D, noem maar op. Waarom is HFR dan net een brug te ver?

Om dat te begrijpen moeten we kijken naar de goedkope sitcoms of soap opera’s – denk aan bekende namen zoals Neighbours, The Bold and the Beautiful, enzovoort. Budget en tijd zijn enorme beperkingen bij dat soort producties, dus ziet de set er soms sjofeler uit en worden er goedkopere videocamera’s gebruikt in plaats van filmcamera’s.

En die schieten beelden aan 60 fps (interlaced weliswaar, wat neerkomt op 30 fps progressief ). Heel wat mensen associëren HFR-beelden daardoor nu met goedkope producties. Er is zelfs een term voor: het ‘soap opera effect’. Maar die link zit dus tussen onze oren. Er is geen enkele reden waarom HFR- beelden er goedkoop moeten uitzien.

gerelateerde items