Redactie

Warner brengt HD DVD mokerslag toe op CES

De elektronicabeurs CES is rampzalig begonnen voor het HD DVD-kamp en zijn aanvoerder Toshiba. Filmstudio Warner Bros maakte vlak van tevoren bekend dat het exclusief voor concurrent Blu-ray kiest. De Japanse producent reageert verslagen, maar geeft de strijd niet op. “We zijn wel eerder doodverklaard.”

De tweede dag van de Consumer Electronics Show (CES) 2008 in Las Vegas had een triomftocht voor Toshiba moeten worden. Een presentatie van glansrijke verkoopcijfers en de aankondiging van een nieuwe generatie spelers stonden op het programma. In plaats daarvan moesten de Toshiba-mensen vragen beantwoorden over de plotselinge keuze van Warner Home Video voor Blu-ray. Warner was de laatste filmstudio die nog geen kant had gekozen in de oorlog om de volgende generatie optische schijven.

“Zoals u zich kunt voorstellen, is dit een zware dag voor me”, zei vicepresident marketing bij Toshiba Jodi Salley zondag. “Ik was helemaal in de veronderstelling dat ik hier vanmorgen het succes dat HD DVD het afgelopen jaar heeft gehad met jullie ging delen.”

Time Warner, moeder bedrijf van Warner Bros, maakte vrijdag bekend dat het vanaf mei alleen nog films zal leveren op het Blu-ray-formaat van Sony. “Een omgeving met twee formaten heeft tot verwarring en onverschilligheid bij de consumenten over high definition geleid. Dit heeft de technologie van massale aanvaarding afgehouden, waardoor zij nog niet heeft kunnen uitgroeien tot de belangrijke inkomstenstroom die zij kan worden voor de industrie”, zei Kevin Tsujihara, voorman van de Home Entertainment Group van Warner Bros. “Consumenten hebben duidelijk gekozen voor Blu-ray en wij geloven dat het herkennen van die voorkeur de juiste stap is om deze geweldige home-entertainmentervaring beschikbaar te stellen aan een zo’n breed mogelijk publiek”, verklaarde hij.

De aankondiging is extra zuur voor Toshiba en de zijnen, omdat het HD DVD in de afgelopen maanden voor de wind ging. Reuters meldde dat afgelopen jaar in Noord-Amerika een miljoen HD DVD-spelers zijn verkocht dankzij hun populaire webondersteuning. Volgens Toshiba is 49,3 procent van de markt voor high definition-spelers nu in handen van HD DVD, hoewel hier Sony’s PlayStation 3-consoles niet in zijn betrokken. Deze spelcomputers zijn eveneens in staat om Blu-ray-films af te spelen. Als het op schijfverkoop aankomt, delft HD DVD op vrijwel alle markten het onderspit.

,
Toshiba moet de feiten hard onder ogen zien, maar zijn medestanders zijn in geen velden of wegen te bekennen. Vlak nadat het besluit van Warner Home Video de wereld bereikte, annuleerde de HD DVD-promotiegroep een feestelijke cocktailavond/persconferentie die zij op zondagavond zou organiseren. “We zijn momenteel de potentiële impact van deze aankondiging met de HD DVD-partners aan het bespreken en evalueren verdere stappen”, staat in een spoedbericht. Hoe groot de verrassing moet zijn, blijkt ook uit de oorspronkelijke uitnodiging: daar pronkt naast namen als Microsoft, Intel, Paramount Home Entertainment nog steeds Warner Home Video.

Toshiba is duizelig van de klap die het heeft gekregen van zijn voormalige bondgenoot, maar ligt niet uitgeteld op het canvas. “Het is moeilijk om te lezen dat de ingewijden HD DVD doodverklaren”, zegt Salley. “Maar we zijn wel eerder doodverklaard.” HD DVD heeft nog steeds de definitieve steun van twee van Hollywoods grootste filmstudio’s, dus helemaal onrealistisch is het strijdvaardige optimisme van Toshiba’s marketinghoofd niet. Het is echter veelzeggend dat Sony’s Blu-ray nu vijf studio’s aan zijn zijde weet en Toshiba op geen enkele manier wil ingaan op zijn volgende zet.

Als Toshiba voorgoed de handdoek in de ring gooit, zal ZDNet het meteen melden op de speciale CES 2008-blog.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.