De PlayStation Vita is een stevige brok technologie. Wat gaat er allemaal achter schuil?



Design
In het ontwerp herken je de lijnen van de PSP, die voor de PS Vita echter van een nog strakkere vormgeving zijn voorzien. Met een hoogte van zo’n acht centimeter en een breedte van ruim achttien centimeter is de Vita een fractie groter dan zijn voorganger. De dikte van 1,86 centimeter maakt hem dan weer wat dunner.

De PS Vita ontleed

Multitouch-oledscherm
Je kunt niet rond het bloedmooie grote 5 inch oledscherm kijken. Sublieme kleuren, prima kijkhoek en de resolutie zit wel goed. Toch een puntje van kritiek: wanneer je niet recht voor het schermpje zit, bijvoorbeeld als iemand meekijkt, zie je een ietwat groene waas over het scherm. De kleuren blijven goed zichtbaar, maar het effect is toch storend.

Het aanraakgevoelige scherm heeft een beeldverhouding van 16:9 (breedbeeld). Het scherm kan 24-bitkleuren aan met een resolutie van 960 x 544 pixels.
 

Analoge sticks
Gebaseerd op het design van de PlayStation-controller werd de PS Vita uitgerust met twee analoge sticks. Dit brengt alle traditionele besturingsopties van de ‘grote’ consoles binnen het bereik van de Vita-speler.

Een haast onmisbare optie voor firstpersonshooters, maar ook heel welkom in tal van andere genres en toepassingen. De sticks zelf zijn voldoende robuust uitgevoerd om intens en langdurig gebruik aan te kunnen. Tegelijkertijd werden ze ook in het moderne platte design van de hele console verwerkt om niet achter de rand van je jaszak te blijven haken. De eerste minuten vraagt het enige gewenning omdat de sticks zo klein zijn, maar daar raak je al snel aan gewend.

De PS Vita ontleed

Camera’s
Samen met het exemplaar aan de achterzijde stelt de frontcamera je in staat om je fysieke omgeving in de spelbeleving te brengen voor een unieke augmented reality-ervaring. Je keukenblad wordt een boksring of je slaapkamer de achtergrond waartegen zich intense luchtgevechten afspelen.

De camera’s zijn in staat om gezichten te detecteren en hoofden te volgen. Beide registreren videobeelden in een resolutie van 640 x 480 pixels met zestig frames per seconde of 320 x 240 pixels met 120 frames per seconde.


Achter-touchpad
Het centrale gedeelte van de achterzijde is aanraakgevoelig. Dit multitouchpad heeft ruwweg de oppervlakte van het scherm aan de voorzijde en laat dus makkelijk input toe van de pink, ring-, midden- en eventueel ook de wijsvinger. Sommige games combineren die aanraking met die op het scherm, wat de deur openzet voor intuïtieve en heel unieke besturingsmogelijkheden. De eerste beschikbare games maken er gretig gebruik van, maar het is nog wachten op de eerste titel die het touchpad echt nuttig gebruikt, zonder 'geforceerd' over te komen.